Regels voor goed leren eten – Part I

Voedsel is niet alleen een wondermiddel in de strijd tegen de kilo’s, maar is ook een wondermiddel tegen allerlei kwalen en ongemakken. Hoofdpijn, acne en moe zijn kunnen namelijk ook worden veroorzaakt door jouw voeding. Het is dus belangrijk om te weten wat ons lichaam nodig heeft om lekker in ons vel te zitten. Maar hoe doen we dat? Hoe weten we welk voedsel goed voor ons is, en welk voedsel ons lichaam juist tegenwerkt?

We kunnen allemaal wel Sonja Bakker of een andere afvalguru gaan volgen en de juiste boodschappen doen om maar het weekschema te volgen. Maar ik wil graag weten waarom ik beter boekweitpasta kan kopen in plaats van de gewone witte pasta. Ik wil mijn levenswijze veranderen, en daar heb ik kennis voor nodig. Geen weekschema’s en ook geen boodschappenlijstjes. Bij mijn vriendinnetje gaat dat helemaal vanzelf, en dat wil ik ook kunnen. Amber gaat mij hierbij helpen, helpen om mijn food IQ te verhogen.

Goed leren eten
Goed leren eten vormt de basis van een goed food IQ. Goed leren eten heb ik naar mijn weten wel van mijn ouders geleerd, maar een opfriscursus is altijd goed.

  • Regel 1: goed kauwen. Kauwen zorgt ervoor dat de enzymen in ons speeksel het noodzakelijke voorwerk doen en het voedsel al in je mond beginnen af te breken. Zonder een goede afbraak geen goede vertering en zonder een goede vertering geen optimale opname van voedingsstoffen. Ook zorgt het kauwproces ervoor dat er signalen naar ons spijsverteringsstelsel worden gestuurd om de juiste ‘cocktail’ van verteringssappen te produceren. In de tegenwoordig drukke maatschappij wordt er behoorlijk geschrokt in plaats van gekauwd. Men gehaast, staand of lopend. Allemaal omstandigheden doe een goede vertering niet bepaald in de hand werken. Goed kauwen dus, volgens Amber elke hap wel twintig keer. Twintig keer? Ja, twintig keer. Volgens Amber op het begin een rare gewaarwording, maar we moeten het trainen en wennen aan het nieuwe regime.

    Schermafbeelding 2014-08-24 om 20.39.25
  • Regel 2: neem de tijd. Als je gehaast of gestresst aan het eten bent, werk je spijsverteringsproblemen in de hand en neem je als gevolg minder voedingsstoffen op. Dus ga zitten, en geef je eten de tijd en aandacht die het verdient. Eet nooit voor de televisie. Wanneer je voor de tv jouw eten eet, zit ja naar een aantal seconden in een soort trance en eet je op automatische piloot verder. Zorg ervoor dat je jouw lichaam de kans geeft waarvoor het is gemaakt bij eten: verwerken, verteren, opnemen en jou precies vertellen wanneer je genoeg hebt gegeten. Wij eten nooit voor de televisie, altijd aan tafel. Maar een ding is zeker: wij eten snel, veel te snel. Ik leg de laatste tijd vaak placemats neer en zet de borden erop en binnen vijf minuten zijn de borden leeg. Maar nu we langer moeten kauwen, zal het ook langer duren voordat ons bord leeg is.

Dit zijn nog maar twee regels, maar er zijn er nog meer en die bewaar ik voor de volgende keer!

X Malou

Geef een reactie

