Personal: een gezonde levenswijze

amber-1

‘Jij? Afvallen? Hou toch op, je bent echt niet dik.. Waar maak je je druk over?’ Wanneer ik tegen iemand begin over afvallen, krijg ik 9 van de 10 keer dit antwoord te horen. En ik stem er ook mee in, ik ben niet dik. Maar wat ik wel heb gemerkt is dat ik in kledingwinkels een grotere broekmaat moet pakken, en dat sommige broeken in mijn kast blijven liggen, omdat deze simpelweg te strak zitten. Ik ben niet dik, maar zou wel graag weer naar die kleinere broekmaat willen. En de stap is gezet, de weg naar een gezondere levenswijze is geopend en niemand minder dan Amber Albarda  gaat mij daarbij helpen.

Amber wie? Amber Albarda is een voedingscoach en schrijfster van onder andere het boek Eet jezelf mooi, slank & gelukkig. Ik maakte kennis met Amber door mijn beste vriendinnetje. Zij sloeg al een aantal jaar geleden de weg van gezonder eten in. Ze vertelde mij er veel over, maar echt geïnteresseerd was ik niet. Ik was mooi, slank en gelukkig (haha), dus dat boek en Amber had ik helemaal niet nodig. Totdat ik afgelopen zomer met dat vriendinnetje op het strand lag en mij ineens iets minder mooi, slank en gelukkig voelde. Ze zag er geweldig uit. Haar huid en haar straalde, haar lichaam was super strak en ze zag er gelukkiger uit dan ooit. Haar vernieuwde levenswijze had zich helemaal ingeburgerd in haar leven en ze hoefde er geen moeite meer voor te doen. Gezond eten en soms snoepen en wat drinken kon nu samen worden gecombineerd zonder dat ze daar meteen van aankwam.

Ik voelde dat ik jaloers werd, en besloot na de vakanties het roer om te gooien. Afgelopen week viel Amber bij mij op de deurmat en nu ligt ze naast mij op de bank. Ik heb besloten met jullie te delen wat ik in mijn leven ga veranderen op het gebied van voeding. Ik ga niet diëten, maar gewoon mijn voedingspatroon veranderen. Geregeld zal ik hierover schrijven en ik begin vandaag. Daarnaast zullen er dus regelmatig ook recepten voorbij komen. Ik hoop dat jullie het interessant vinden, ik ben in ieder geval heel erg benieuwd wat er voor mij gaat doen.

Naamloos-2

Natuurlijke voeding
Goede voeding, natuurlijke voeding en natuurlijk eten daar draait het om bij Amber. Dat is dus niet het soort dat door de voedingsmiddelindustrie in een laboratorium wordt samengesteld. We moeten de meest verse, en smakelijke ingredienten toevoegen om tot een heerlijke maaltijd te komen. Eten moet volgens Amber leuk zijn, geen straf. Dus geen borden met hoeveelheden sla en ’s middags knagen op een stukje bleekselderij. Als het leuk blijft, dan wordt een dieet een levensstijl en blijven de kilo’s eraf.

Honderd jaar geleden..
.. toen ging natuurlijk eten vanzelf. De etenswaren kwamen rechtstreeks van het land, en tegenwoordig is er in een supermarkt meer bewerkt voedsel te vinden dan onbewerkt. Eten wordt niet meer geoogst, maar gemaakt. Echt voedsel hoort ons lichaam te voeden en te voorzien van allerlei vezels, mineralen en vitaminen. Natuurlijk voedsel is herkenbaar voor ons lichaam, en zorgt ervoor dat de voedingsstoffen naar de juiste bestemming wordt gebracht. In ruil daarvoor krijgen wij energie, sterke botten, een scherpe geest en glanzende haren (!!). Een gezonde maaltijd geeft ons energie, en een afhaalhap laat ons vaak semibewusteloos achter op de bank. Ik herken mijzelf zo erg. Als ik moet leren voor tentamens eet ik altijd bewerkt voedsel, zoals snoep en chips. Gevolg? Geen concentratie en in slaap vallend boven mij boeken.. 

Naamloos-3

Dood en levend voedsel
Groenten en fruit geven je door hun voedingstoffen vitaliteit en zin in het leven. Lightproducten, fastfood, witbrood, snack-a-jacks, vla, chips, koekjes en suiker zijn allemaal dood voedsel. Het dode voedsel is in het bewerkingsproces gestript van hun eigen natuurlijke voedingswaarde en er blijft een lege, zoetere variant over. Er wordt een enorme hoeveelheid ongezonde geur-, smaak- en zoetstoffen aan toegevoegd. Amber noemt het nepvoedsel. Nepvoedsel kost ons meer energie, dan dat het ons energie oplevert en kunnen we daarom beter zo veel mogelijk vermijden. 

Amber gaat mij helpen een hoger food-IQ te creeeren. Voorverpakte etenswaren en lekkere dingen moeten we slim combineren met echte voeding. Zeg maar dag tegen mijn lovehandles, vreetbuien en afterdinnerdipjes. Op naar de succesformule.

Ben je nu al benieuwd naar het boek? Hier kun je hem onder andere vinden.

X Malou

Geef een reactie

