Travel: Cruise part IV

Na de Noorse fjorden was het tijd voor twee steden. Stavanger en Gotenburg waren aan de beurt. Noorwegen en Zweden in twee dagen!

Dag zes: Stavanger

Stavanger is een van de grotere steden van Noorwegen, maar het valt allemaal wel mee. Het centrum is niet heel erg groot, maar het was wel lekker om weer wat winkels te zien. In de fjorden was er niet meer dan wat souvenierwinkels. Ik had hier dan ook leuke dingen gekocht bij Mango, Selected en Intersport. Mijn moeder had hele leuke accessoires voor in huis gekocht. De winkels die accessoires verkopen voor in huis zijn echt aanraders. Hip, trendy en design. Wel is alles iets duurder dan in Nederland, maar niet heel veel. Voor degenen die ooit naar Noorwegen of Zweden gaan: denk aan de tax free. Wij hebben er totaaaaal niet aangedacht en zijn toch een paar euro’s misgelopen.

We werden voor het eerst wakker met regen. Maar dat weerhield ons er niet van om van de boot af te gaan. De boot was weer een attractie voor iedereen aan land, werkelijk waar gaat iedereen met ‘ons’ bootje op de foto. Het is wel een leuk gezicht.

Van tevoren hadden wij meer het idee dat we vaker buiten de ‘deur’ zouden lunchen. Maar zoals je ziet, ligt de boot zo dicht bij de kant en het dorp, ehh stad, dat je gewoon weer even terug gaat om te lunchen.

Omdat het de dag ervoor zo goed was bevallen op het achterdek, zaten we daar nu weer. Dennis was lekker op het bovenste dek aan het voetballen. Mijn broertje liep ergens over de boot en ik zat met m’n ouders heerlijk en het zonnetje (met een fleecedeken haha).

’s Avonds was het weer gala en vloeide de Aperol weer rijkelijk..

Dag zeven: Gotenburg

Gotenburg is een echte grote stad, in Zweden, het land van de blonde meiden. Dennis en Guido verheugden zich dan ook erg op deze dag. We gingen dit keer met een bus vanaf de boot naar de stad. Dit was de eerste keer dat het niet te belopen viel. Guido verheugde zich dus op de blonde dames, maar had het de avond erg bont gemaakt en geen energie gehad om met ons mee te gaan. Dus met z’n vieren gingen wij met de bus naar Gotenburg, echt prima geregeld!

Ik ging een tentje uitzoeken om mijn ouders op een kopje koffie te trakteren, was wel het minste wat wij konden doen. Nou, als je snel koffie wil, dan moet je dat niet aan mij overlaten. Ik ben kieskeurig en wil geen toeristische tent. Uiteindelijk hadden we een leuke tent te pakken, maar helaas wel lauwe koffie, oeps!

Na nog wat gewinkeld te hebben, en een rose gouden fruitmand te hebben gescoord, gingen we weer terug baar de boot. Onderweg was m’n broer trouwens ook nog bij ons gevoegd, hij had toch nog wat energie gevonden. Oh en! Dennis en ik hadden nog twee leuke jacks gescoord bij de Gstar winkel. De tax free bonnen waar daar op, balen! Maar we hadden wel een goede deal met 70% korting!

’s Avonds op de boot deden we ook nog even een paar inkoopjes, aangezien daar alles tax free was. Ik kocht een luchtje samen met mijn vader en Dennis kreeg ook een luchtje en m’n moeder kocht haar vertrouwde dagcremes van Estee Lauder.

Gekke ouders. We hadden het er onder het eten over dat Guido vroeger altijd foto’s verpestte door het peace teken te doen. Nou, ze deden hem even na.

Lekker voorgerecht

En een heerlijke toetje

En samen met Ardi, de beste ober ever. Hij kwam uit Indonesiƫ en we hebben ontzettend met hem gelachen. Hij maakte heerlijke grappen en hielp ons ontzettend goed. Hij was onze persoonlijke over tijdens het eten en het liefst zaten we ook met ontbijt en lunch bij hem. Door hem is mede onze vakantie zo geslaagd.

We hebben het die avond niet al te laat gemaakt, want we volgende dag gingen we weer naar huis. Voor twee uur ’s nachts moesten onze koffers buiten de kamer staan, op de gang, en werden hier labels met een kleur aangehangen.

De volgende ochtend hebben we nog lekker ontbeten en werden we per kleur omgeroepen om van het schip af te kunnen. En goed systeem, want daardoor gingen mensen niet dringen. De koffers stonden buiten het schip op ons te wachten en waren ook weer goed gesorteerd. Ik haalde die van mij er zo uit! Toen weer terug met het busje naar de auto, en met de auto naar huis.

De week vloog voorbij, maar wat hebben we genoten. We zijn naar een plek geweest waar we zelf niet snel heem zouden gaan, maar het was top! Heerlijk. Thanks, mama en papa. Echt bedankt voor de heerlijke week! En proost vanuit Spanje op jullie.