MH17

Schermafbeelding 2014-07-20 om 21.27.51

Donderdagmiddag lagen Dennis en ik niets vermoedend op het strand van Bloemendaal. Drukke weken achter de boeg, en eindelijk met z’n twee op het strand. Niets vermoedend dat er ruim 2.000 kilometer verder een verschrikkelijk ongeluk was gebeurd. We praatten over koetjes en kalfjes, een verjaardag waarvan ik graag wilde dat Dennis ermee naartoe ging en over onze vakanties in het vooruitzicht. Totdat ik mijn buurmannen op het terras hoor praten over een vliegtuig van Malaysia Airlines dat zou zijn neergestort..

Het drong nog niet tot mij door, wist ook niet of het goed had verstaan. Totdat de mannen weg waren en het woord ‘neergestort’ in mijn hoofd bleef ronddwalen. Met een vliegtuig reizen is toch één van de veiligste manieren van reizen? Ik opende Twitter, want Twitter brengt mij op dit soort momenten altijd op de hoogte van de gebeurtenissen in de wereld. En het nieuws kwam hard aan. Het was waar, er was een vliegtuig neergestort. Op dat moment nog niets over dat het uit de lucht zou zijn geschoten, en de berichten meldden toen dat er zo’n 25 Nederlanders aanwezig waren in het vliegtuig. En niemand van de passagiers had de crash overleefd. Kippenvel.

Veel meer kippenvel kregen we donderdagavond. Dennis en ik zaten levenloos op de bank. Luisterend naar de persconferentie die op Schiphol plaatsvond. Ik had het gevoel dat ik niet meer op de bank zat, maar er doorheen zakte. Nee, niet zakte, maar alsof er een hele zware steen aan mij trok. Ik kon geen woord uitbrengen, en kippenvel bleef komen. Wat was dit verschrikkelijk. Ondertussen was er sprake van zo’n 150 Nederlanders, uiteindelijk 193.

Op Instagram, Twitter en Facebook kwamen berichten van mensen voorbij, hoe erg iedereen het vond. Mensen van school, kennissen, familie en bekende Nederlanders. Iedereen liet weten hoe erg zij het vonden en hoe erg zij meeleefden met de nabestaanden. Een lief gebaar, veel meer kun je ook niet doen. We staan machteloos. Youp van ’t Hek daarentegen laat via zijn column in het NRC weten dat hij zich ergert aan de BN’ers die zich via social media uitlaten over de gebeurtenissen, hij stelt dat de nabestaanden daar ‘niet op zitten te wachten’ en dat zij er niet van ‘opknappen’. Hij stelt dat er in de wereld elke dag erge dingen gebeuren, en dat als er zoiets gebeurt.. de BN’ers om de hoek kijken en er iets over te zeggen hebben. Maar weet je Youp, wanneer zij niets zeggen.. dat vindt de rest van Nederland het ook niet goed. Er is altijd wat. En als mensen graag iets willen zeggen, wat ik begrijp.. want met 193 Nederlandse slachtoffers komt het best dichtbij, mogen zij dat best doen. En ben jij niet degene die hier over gaat oordelen. Vooral niet uit naam van de nabestaanden. Want misschien vinden zij het wel fijn, zo’n riem onder het hart.

Ik volgde het nieuws op de voet, en kwam terecht op de site van RTL Nieuws. Correspondent Olaf Koens deed verslag, en omdat het filmpje via internet te bekijken was, kwam er voorafgaand een reclame. Niets mis mee zou je zeggen, en ik keek gerust de reclame en daarna het fragment af. Ik scrolde naar beneden en zag dat mensen een reactie via Facebook konden achterlaten. In plaats van de reacties die ik had verwacht over hoe erg de situatie is. Was er een grote discussie gaande over dat de RTL voorafgaand aan het fragment een reclame liet zien. Vanuit mijn oogpunt, belachelijk. Waar zijn we nu eigenlijk mee bezig. Beetje ruzie maken over of er wel of geen reclame vooraf moet worden laten zien door RTL. Laten we ons druk maken om de slachtoffers en nabestaanden, en dat er anno 2014 nog dit soort dingen gebeuren. Laten we alsjeblieft met beide benen op de grond gaan staan. Ik wilde erop reageren, maar besefte mij dat ik dan de discussie nog meer zou laten opwaaien. En dat wilde ik juist niet.

En tegen de wil van Youp in, laat ik weten dat ik meeleef met de nabestaanden. Dat ik het nieuws op de voet volg, en dat ik hoop dat we de lichamen snel met respect kunnen overhandigen aan de nabestaanden. En dat zij afscheid kunnen nemen. Afscheid van hun dierbaren. De dierbaren aan wie zij een ‘prettige vakantie’ hebben gewenst, en het helaas niet tot een prettig einde heeft kunnen komen.

X Malou

6 gedachtes over “MH17

  1. Je hebt helemaal gelijk Malou, iedereen mag zijn medeleven tonen, BN’er of niet. Ik denk dat het juist veel mensen tot steun zal zijn. Het nieuws is ook bij mij hard aangekomen, een van de clienten van mijn vriend is met zijn hele gezin in het vliegtuig omgekomen en dat vind ik verschrikkelijk. Een vreselijke ramp met vreselijke gevolgen, ik kan er niets anders van zeggen. Mooi geschreven.

Geef een reactie

