Food: Blueberry cupcakes

IMG_5040kopie

Misschien herkennen jullie het wel: studie ontwijkend gedrag. Als we hiervoor een cijfer zouden kunnen krijgen, dan was ik sowieso de beste van de klas. Ik ben er zo ontzettend  goed in. Moet ik een tentamen leren, een paper schrijven of wat dan ook.. Ik bedenk wel iets anders wat ik kan doen. Vorige week was het weer raak: ik moest een paper schrijven en had eigenlijk niet zoveel zin. Ik zag het bakje blauwe bessen op het aanrecht staan en had zin om er iets mee te maken in plaats van ze in de yoghurt te doen zoals altijd. Ik zocht naar een cupcake recept en begon met bakken.

Ik stuitte op de eerste treffer van mijn Google zoekactie. Ik kwam terecht op de blog van Brenda, zij had een recept geplaatst van de Blueberry Muffins a la Starbucks. Nu zocht ik niet per se naar een recept van de muffins van de Starbucks, maar het zag er redelijk makkelijk uit en de foto’s beloofde veel goeds. Bovendien had ik bijna alle ingrediënten al in huis, dus dat was erg makkelijk.

Ingredienten voor 12 muffins:

  • 210 gram bloem
  • 150 gram kristalsuiker
  • 2,5 ml zout
  • zakje bakpoeder
  • 85 ml zonnebloemolie
  • 1 ei
  • 85 ml melk
  • 100 gram blueberry’s

Voor de topping:

  • 100 gram kristalsuiker
  • 45 gram bloem
  • 60 gram boter
  • 7,5 ml kaneel

Oh ja, had ik jullie al gewaarschuwd? Als jullie dachten dat dit een gezond recept zou zijn, dan hebben jullie het mis. Er gaan bakken suiker doorheen. Maar ach, voor een keer (12 muffins) kan dat best. En die rare hoeveelheden zout en kaneel? Dat komt doordat het oorspronkelijk recept Amerikaans is, en daar werken ze met cups. Ik had daar iets handigs voor gevonden: de maatschepjes van Tiger. Ik kocht ze een aantal maanden geleden, en dacht dat het super handig zou zijn. Ze belandden in de la, en kwamen er nooit uit. Ik was in staat om ze weg te gooien, want wanneer zou ik dit gebruiken? Totdat ik met dit recept bezig was, en de hoeveelheden herkenden. Hoe handig waren de maatschepjes nu! Gelukkig niet weggegooid dus.

IMG_5083kopie

Goed, verder naar de muffins. Hoewel, muffins? Muffins horen heel hoog te zijn, maar dat werden ze niet. Ik vind het dus meer cupcakes. Desondanks waren ze heerlijk. Verwarm de oven van tevoren voor op 200 graden en doe de cupcakevormpjes in de bakvormpjes. Zo behouden de cupcakes hun vorm.
Roer de bloem, suiker, zout en bakpoeder door elkaar. Mix de olie, melk en het ei in een andere kom. Voeg dit vervolgens mij elkaar. Je kunt het doorroeren met een spatel. Doe vervolgens de blauwe bessen erdoorheen. Roer het niet te lang (weet eigenlijk niet waarom, haha, maar dat stond wel in het recept). Doe het beslag in de vormpjes, je kunt dit makkelijk met een ijslepel en een normale lepel doen.

IMG_5027kopie

IMG_5033kopie

Maak vervolgens de topping. Als ik de volgende keer de cupcakes zou maken, zou ik de topping denk ik achterwege laten. Het is lekker, maar heel erg zoet. Ook had ik het gevoel dat de topping te zwaar was, waardoor de muffins niet heel hoog werden. Mix de boter, suiker, bloem en kaneel door elkaar. Je kunt dit het beste met jouw handen doen. Door de warmte van jouw handen wordt de boter wat sneller zacht. Het wordt uiteindelijk een kruimig deeg. Dit verdeel je over de cupcakes.

IMG_5029kopie

IMG_5035kopie

Bak de muffins af in ongeveer 25 minuten. Let wel goed op, want de bovenkant moet niet verbranden. De eerste 20 minuten kun je de oven het beste dicht laten, tegen instortingsgevaar. Daarna kun je wel even kijken. Bij mij waren er namelijk wel een paar een beetje verbrand aan de zijkanten. Laat de cupcakes vooral afkoelen, dan krijg je ze makkelijk uit het bakblik. En dan smullen maar!

IMG_5036kopie

 

Schermafbeelding 2014-07-01 om 21.25.45

Ik heb ze niet alle twaalf alleen opgegeten. Gelukkig hebben Dennis, mijn broer en opa en oma goed meegeholpen. Ik wilde er nog één door de midden snijden, zodat je de heerlijke binnenkant kon bewonderen. Maar toen waren ze ineens al op: goede reden om ze binnenkort nog eens te maken, maar dan zonder topping. Eens kijken hoe dat uitpakt!

X Malou

 

 

 

Een gedachte over “Food: Blueberry cupcakes

Geef een reactie

