Food: Gegrilde groenten antipasti

IMG_5025kopie

Toen mijn moeder haar Tupperware party gaf, en er op die avond voor heel wat geld artikelen werden verkocht, krijg je als gastvrouw zijnde voor ieder bedrag een cadeau. Zo kreeg zij koektrommels, een taartdoos met schep, een heleboel magnetrondoosjes en ook een mandoline! Ik wilde heeeel graag een mandoline, en keek mijn moeder heel lief aan. Gelukt! De mandoline staat bij mij in de kast en heb hem voor dit heerlijke recept gebruikt.

IMG_5019kopie

Met deze mandoline kun je vanalles klein snijden. Hij heeft een kartelstand, en een gladde stand. En ook kun je er reepjes mee maken. Ik ben nog aan het uitproberen, maar voor vandaag zijn het ‘simpele’ gladde plakken van 3 mm. Want ook de dikte kun je instellen, van 0 tot 9 mm. Je kunt de groenten heel makkelijk aan het handstuk prikken, zodat je niet in je vingers snijdt. Ik wilde lange plakken, maar ik snapte niet helemaal hoe ik dan dat handstuk moest gebruiken. Dat kan alleen als je kleine plakjes wil. Nou goed, ik gebruikte het handstuk dus niet, en moest goed uitkijken voor mijn eigen vingers.

IMG_5015kopie

Het resultaat mag er zijn. Binnen twee, drie minuten lag mijn bord vol met prachtige plakjes. Ik zou dit met een mes niet kunnen fabriceren. Met de mandoline gaat het zo veel sneller en gemakkelijker.

Genoeg over dit handige keukenhulpje, jullie zullen hem vast vaker voorbij zien komen. Nu over naar het heerlijke recept. Want bij de mandoline zat een leuk receptenboekje en ik ben meteen aan de slag gegaan. Antipasti van gegrilde groente werd het! Toen ik overigens klaar was met dit lekkere recept stond er onderaan de bladzijde: laat gedurende 2-3 dagen intrekken. Lekker dan! Ik heb er stiekem wel meteen van gegeten en de rest staat nog in de koelkast, ben benieuwd of het over twee dagen ook echt lekkerder is.

Ingrediënten voor vier personen:

  • 2 aubergines
  • 1 gele courgette (bij de Turk te koop)
  • 1 groene courgette
  • 1 grote uit (rood of wit)
  • 1 citroen
  • 2 teentjes knoflook
  • zout
  • 150 ml olijfolie
  • beetje suiker
  • 2 takjes rozemarijn (of gedroogde rozemarijn)
  • 1 takje tijm (of gedroogde tijm)

Snijdt de aubergines en courgettes in de lengte in plakken van ongeveer 3 mm. Met de mandoline gaat dat dus super gemakkelijk. De ui vervolgens pellen en in ringen van 3 mm snijden.

IMG_5016kopie

Leg de plakken naast elkaar op bakpapier op een bakplaat en bestrooi ze met zout. Grill op 200 graden bovenwarmte gedurende 12 minuten.

Was de citroen, en snijdt de schil in dunne sliertjes, en pers vervolgens de citroen uit. Pel de knoflookteentjes en snijdt deze in dunne plakjes (easy met de mandoline). Meng de citroenschil, het sap, de knoflook, de olijfolie en wat suiker tot een gladde dressing.

Doe de groenten en de rozemarijn en tijm in een kom en giet de dressing eroverheen. Laat het vervolgens 2-3 dagen intrekken.

IMG_5023kopie

Vlak voordat ik naar de stad ging om voetbal te kijken heb ik dit heerlijke bordje leeggegeten. Een paar geroosterde sneetjes brood erbij met een beetje aioli, echt smullen! Je kunt het als lunch eten, als voorgerechtje, maar natuurlijk ook als onderdeel van jouw avondmaaltijd. Een echte aanrader als je van heerlijke groenten houdt!

X Malou

Geef een reactie

