Liftgesprekken

20140620-223214-81134014.jpg
Dagelijks sta ik in de lift. Wij wonen flink hoog in ons gebouw, vijfde verdieping, en naar beneden lopen is prima te doen. Vaak moet je nog langer op de lift wachten dan dat het duurt om naar beneden te lopen, en ik vind het altijd wel ontspannend. Maar omhoog? Dan neem ik toch liever de lift. Ik waag mij er toch niet aan om met volle boodschappentassen naar boven te lopen, dat laat ik wel aan iemand anders over.

Maar er is nog een reden dat ik toch liever de trap pak om naar beneden te gaan. Niets is zo vervelend om met andere mensen stilzwijgend in een lift te staan. En niet omdat ik ze niet mag, daar gaat het niet om. Maar wel om de verschrikkelijke stiltes die dan vallen.

We staan gemiddeld 10 seconden met elkaar in de lift, en wat zeg je dan tegen elkaar? Je hebt vaak net niet genoeg tijd om het echt ergens over te hebben. We zeggen elkaar gedag, en roepen ‘werkse’ of ‘fijne avond’, terwijl we helemaal niet weten wat diegene gaat doen. Ik pak vaak mijn telefoon en ga daar op zitten klooien. Ik heb helemaal geen bereik in de lift, maar het is een fijne afleiding. De meest gevoerde gesprekken gaan over het weer, de boodschappen die je hebt gedaan en de nieuwsbrief die in de lift hangt. Ik vind de situaties awkward en neem daarom echt liever de trap.

Het ergste vind ik nog om met mensen in de lift te staan die echt helemaal niets zeggen. Er kan geen ‘hallo’ of ‘dag’ vanaf en dat laat ik ook goed merken. Als je bij mij in de lift staat en zwijgend eruitloopt, krijg je van mij nog een snauw na: ‘dag he!’. Zo zijn we natuurlijk niet getrouwd. Dat anderen de situatie ook verschrikkelijk vinden is duidelijk, maar we kunnen elkaar nog wel groeten.

Brrrr liften, ik hou niet van die dingen. Ik sta er liever alleen in of neem de trap!

X Malou

Geef een reactie

