Bruin worden

IMG_4909kopie

Terwijl ik dit schrijf, lig ik op mijn balkon, achter het glas te baden in mijn eigen zweet. Zo, klinkt goed he? Ik doe mijn 9865282e poging om bruin te worden, en heb een sterk voorgevoel dat het ook dit jaar niet gaat lukken. Althans, ik ga niet zo bruin worden als Dennis.. Maar wel gewoon ‘Malou bruin’. Want heel bruin worden, is voor mij niet weggelegd.

Sinds jongs af aan word ik al niet ontzettend bruin. Toen ik ongeveer 5/6 jaar oud was, kreeg ik voor het eerst zonneallergie in Spanje. We waren op Mallorca en wisten niet wat er met mij gebeurde. Overal rode blaasjes. Uiteindelijk na een doktersbezoek kwamen wij erachter dat het zonneallergie was en dat het in combinatie met chloorwater erger was geworden. Balen! Gelukkig weet ik er nog weinig van, en aan de vakantiefoto’s te zien had ik het enorm naar mijn zin!

Bruin worden is iets hips, wat nooit gaat verdwijnen. Hoe vaak ik al niet de verhalen heb gehoord over dat vroeger de rijken wit waren, en de armen bruin. Omdat de armen buiten op het land werkten en de rijken binnen zaten. Als je wit was, had je dus meer aanzien. En ook van de week kreeg ik weer te horen dat wit zijn de nieuwste trend is. Nou ik zal eens wat vertellen, als je wit bent.. Dan wil je gewoon bruin zijn en heb je niets aan dit soort onzin verhalen! Dat is hetzelfde als dat iemand kroeshaar heeft en graag stijl haar wil hebben, dan kan je kletsen wat je wil.. Maar het is nou eenmaal zo!

Bruin worden, dat kan ik wel uit mijn hoofd zetten. Ik zou natuurlijk onder de zonnebank kunnen gaan, maar ik weet dat dat super slecht voor mijn huid is en dat ik wel heel erg vaak, en frequent moet gaan om echt iets te kunnen zien verschijnen op mijn huid. Daarentegen kost het bakken met geld, en voordat ik bruin ben.. Moet ik er zeker al €200 tegenaan gooien. Mij niet gezien! Ik heb een andere tactiek..

IMG_4898kopie

Vorig jaar kreeg ik van Debbie van Beautyscene de beste zelfbruiner ever. Één van Guerlain: Terracotta sunless, gel autobronzant teinté (€49,95). Waarom had niemand mij over dit geweldige product geïnformeerd? Het is een gel zelfbruiner die jou echt een natuurlijke bruine kleur geeft. Ik smeer het op mijn benen, armen, buik en decollete. En heel stiekem mix ik een beetje met mijn dagcrème, maar eigenlijk is hij niet geschikt voor het gezicht. Ik zie er zongebruind uit, en ik voel mij heerlijk!

Er zijn voor mij zo veel voordelen aan een zelfbruiner, dat ik genoegen neem met de nadelen. Maar ik zal ze toch even noemen. Je handen worden oranje voor het insmeren, maar na ze gewassen te hebben met zeep en warm water is er niets meer aan de hand. Als je witte kleding draagt, dan wordt de binnenkant wel een tikkeltje bruin. Maar na een wasbeurt in de machine is het verdwenen. Na het scrubben is het eraf, maar na een douchebeurt onder de douche met zeep is er niets aan de hand!

IMG_4900kopie

Je bent overigens niet beschermd tegen de zon, dus dat moet nog wel! Ik gebruik van Eucerin de Sun Leb Protection Creme-Gel  (€19,50) in factor 50. Werkt enorm goed tegen zonneallergie. En ik heb een andere lekkere zonnebrand van Garnier: Ambre Solair Golden Protect (€23,50) in factor 30. In deze zonnebrand zitten glittertjes, en dat ziet er altijd toch wat leuker uit!

Dus word je ook niet zo bruin, maak je niet druk. En wees vooral niet bang voor een beetje zelfbruiner. Ik gebruik toevallig een hele dure, omdat ik weet dat hij goed werkt. Hij is bijna op, en dan koop ik hem sowieso weer. Je kunt natuurlijk ook gewoon eerst een budgetproduct bij de drogist proberen! En smeer je goed in, denk vooral niet: ik moet eerst verbranden om bruin te worden, want dat is echt niet zo. En voor alle andere mensen die wel bruin worden: laat ons en hang vooral geen praatjes op over dat wit zijn in is. Oh! En vraag ook niet of we binnen hebben gezeten de hele vakantie, of onder de brug hebben gelegen. Die kennen we nu wel!

X Malou

5 gedachtes over “Bruin worden

  1. Ik gebruik eentje van Kruidvat, de “Bruin zonder zon notenmelk” en die werkt ook heel goed! 🙂 Mijn armen en schouders bruinen tamelijk snel, maar mijn benen blijven anders melkfleswit…

Geef een reactie

