Dag dag studiefinanciering!

20140604-002223-1343693.jpg
BAM. Daar is ‘ie: de nieuwe wet die in 2015 ingaat. Studiefinanciering krijg je niet zomaar, maar wordt een persoonlijke lening. OV? Dat behouden de studenten wel, gelukkig maar.. Dan kun je tenminste thuis blijven wonen en wel gewoon gratis reizen!

Dat is natuurlijk wel even schrikken zo’n verandering. Vooral omdat we er zo aan gewend zijn. Niet alleen de ouders zijn eraan gewend dat hun kind elke maand gestort krijgt van DUO, ook de studenten zijn eraan gewend. En natuurlijk gaat het in ieder huishouden anders. De één gebruikt zijn stufi om zijn collegegeld en boeken te betalen, de ander gebruikt het om zijn kamer te betalen en je kunt er natuurlijk ook gewoon leuk kleding van kopen. Daarbij is natuurlijk ook nog het verschil of je het zelf mag houden, dat geld. Of dat je het overmaakt naar jouw ouders, als zij bijvoorbeeld jouw studie betalen. Maar het was wel lekker makkelijk he dat geld!

Ik was eigenlijk flink verwend. Mijn ouders betaalden mijn studie (dat doen ze nog steeds voor deze eeuwige student) en ik mocht mijn stufi houden. Iedere maand kreeg ik rond de €100 gestort van DUO. Vaak zette ik dat bedrag opzij om uiteindelijk van op vakantie te gaan. Maar het kwam ook wel eens voor dat ik het opmaakte aan cadeau’s of iets leuks voor mijzelf. Was dat de bedoeling van DUO? Mocht ik mijn geld uitgeven aan vakanties en kleding? Ik denk het niet. En eerlijk gezegd, als ik het niet had gekregen.. Dan had ik het ook niet geleend!
Daarentegen is het nu anders. Nu gebruik ik die €275 (uitwonende stufi) iedere maand voor mijn hypotheek. Ik heb er straks vier jaar opzitten, dan is het klaar met het spekken van mij. Jammer, maar dat komt ook wel weer goed.

Aan de ene kant vind ik het goed dat het een lening wordt. Het is niet vanzelfsprekend dat je zomaar geld van de overheid krijgt. Vooral niet, als je het niet voor de financiering van je studie gebruikt. Want daar draait het om! Veel studenten wonen op kamers van dat geld, en dat gaat een deel van die studenten niet meer lukken. Ik denk dat er meer studenten bij hun ouders blijven wonen. Want liever bij mijn moeder en vader, dan een dikke vette schuld. Gelukkig behoud je wel jouw OV, want dat had wel heel veel geld gekost..

Tsja, voor de één is het echt zuur. En de ander zal het geld niet eens nodig hebben, en dus ook niet gaan lenen. Er is voor beide wel iets te zeggen. Ik vind het goed dat je het geld niet ‘zomaar’ weer krijgt. Maar als je graag uit huis wil, of het geld echt nodig hebt om te studeren.. Dan is het wel even jammer! Konden we het maar per persoon bekijken en beoordelen op iemand zijn persoonlijke situatie. Maar dat is natuurlijk niet haalbaar en uitvoerbaar. Ach, we moeten er maar aan wennen! Degene die het wel jaren lang hebben gehad, hebben geluk gehad. En voor de anderen geldt: we zullen eraan moeten wennen. Hard doorwerken, zorgen dat je het geld niet nodig hebt. En alleen lenen als het echt nodig is!

Wat vinden jullie van de nieuwe wet?

X Malou

Geef een reactie

