Food: gezonde quinoa salade

IMG_0465kopie

In de Albert Heijn ben ik al wel 100 keer langs die zak quinoa gelopen. Elke keer denk ik, zal ik het kopen? Is het wel echt lekker, of een verspilling van mijn geld? Maar als je het nooit probeert, dan weet je het natuurlijk ook niet! Dus ik kocht die zak, deed wat inspiratie op internet en foodblogs, en maakte mijn eigen quinoa salade met de dingen die ik lekker vind!

Quinoa is natuurlijk al een tijdje hip en happening. Je kunt er risotto (dan heet het natuurlijk eigenlijk geen risotto meer) van maken, maar dus ook een heerlijke salade. Risotto maak ik liever met echte risotto rijst, want dat is gewoon hemels. Quinoa daar maak ik wel een salade van. Ik heb de volgende ingrediënten gebruikt:

Voor twee personen:

  • Quinoa, twee koffiekopjes
  • Halve courgette
  • Zongedroogde tomaatjes
  • Halve komkommer
  • Chili flakes
  • Zout & peper
  • Olijfolie extra virgen
  • Basilicum

Kook de quinoa volgens de bereidingswijze op het pak. Bij mij stond er helemaal niets op, alleen over hoe je het moet bereiden als je risotto maakt, maar niet hoe je het ‘alleen’ kookt. Ik zocht het op. Ik kookte de quinoa in vier kopjes water in 10 minuten. Er bleef geen water meer over, dus blijf de laatste minuten wel bij de pan en goed roeren! – Laat vooral niet je pannenlap in de hens vliegen. Ik roerde in de pan, en in mijn hand had ik een pannenlap zodat ik het handvat van de pan vast kon houden. Ik rook vuur, en dacht dat de quinoa aan het aanbranden was, totdat ik de steekvlam langs de pan zag. Oeps! Snel in de gootsteen met die pannenlap. – Proef de quinoa, en zorg ervoor dat hij een lekkere bite heeft. Het eventueel overtollige water kun je afgieten, of je haalt de deksel van de pan en laat het water verdampen. Doe vervolgens een scheutje olijfolie door de quinoa en doe er wat peper en zout bij.

De courgette heb ik in plakjes gesneden, in een bak gedaan met wat zonnebloemolie, peper en zout en de chili flakes. De courgette heb ik vervolgens gegrild in de grillpan totdat ze mooie goudbruine streepjes kregen. De zongedroogde tomaatjes (die van de AH zijn overheerlijk, ze liggen bij de tapas) heb ik door de midden gesneden en de komkommer voegde ik in kleine blokjes eraan toe. Ik plukte een aantal blaadjes van mijn basilicumplant en husselde, het groentemengsel en de quinoa door elkaar.

IMG_0469kopie

Ik vind de salade het lekkerst wanneer hij koud is, en doe er zelf nog een extra scheutje olijfolie doorheen. Heerlijk als salade bij het avondeten, voor tussendoor of tijdens de lunch!

Eet smakelijk!

X Malou

Voor twee personen als salade voor erbij (wij hadden ook nog vlees van de bbq en stokbroodjes) is het misschien wat veel, maar gelukkig had ik gisteren ook nog een bakje als lunch!

Geef een reactie

