Het huishouden, samen doen?

Uit recent Amerikaans onderzoek is gebleken dat als je een langer huwelijk zou willen, je het beste samen het huishoudelijk werk zou kunnen uitvoeren. Ene Brian Ogolsky (2014) heeft dit onderzoek uitgevoerd en als je het mij vraagt, had hij ook een aantal vrouwen telefonisch kunnen bereiken om vast te stellen dat vrouwen het inderdaad fijn vinden om het huishoudelijk werk samen uit te voeren en had niemand geld hoeven uittrekken voor dit wetenschappelijk onderzoek, maar dat geheel terzijde.

Het huishouden, niet mijn favoriete taak. Nooit geweest, is het nu ook niet en zal het ook nooit worden. Of het de favoriete taak van Dennis is? Ik kan je vertellen dat ook dat het geval niet is, en dat het een dingetje is waar we beiden niet heel veel tijd aan zouden willen besteden. Dennis lukt het goed om er geen tijd aan te besteden, mij niet. Soms vraag ik me wel eens af hoe dat nou zou komen. En volgens mij heb ik wel een aantal factoren gevonden die ermee te maken hebben dat ik meer tijd besteed aan het huishouden, dan de man des huizes.

Ik wil doorgaans dat het huis er schoon uitziet – en dat is natuurlijk iets wat aan mij ligt. Ik wil dat het er schoon uit ziet in huis. Als iemand toevallig een keer langskomt, zonder dat we dat van tevoren weten.. Dan wil ik dat tenminste de toilet schoon is, maar ook dat het huis gestofzuigd is en dat er geen schoenen of sokken door het huis slingeren. Ik heb gewoon een soort van hogere verwachtingen van het huishouden. Voor mannen is dat misschien anders. Als Dennis aan mij vertelt dat er een vriend langskomt en ik ben op mijn werk, fluister ik hem nog even snel in dat hij het huis een beetje netjes moet maken (als het dat al niet is), want wat zal ‘die vriend’ wel niet denken van ons huis. GOD, waar maak ik mij druk om.. Maar het is gewoon mijn gevoel.

Ik weet wat er gaande is, ik zie de rommel meer – en dat is wel een tweede puntje. Ik doe doorgaans de was, en weet dus of de strijkmand vol is, de wasmachine nog vol is, of dat de droger nog moet worden uitgeruimd. Wanneer ik overdag thuis ben, zie ik dat de ramen vies zijn en dat mij glazen salontafel stoffig is. IK ZIE DIE DINGEN, IK WEET DIE DINGEN. Maar mijn man, is over het algemeen overdag niet thuis.. die ziet de stof niet, ziet geen zonnestraal door de ramen schijnen en doet de was niet (want ik ben hem altijd voor?). En dat is waarom die dingen op mij neerkomen. Niet omdat hij ze niet wil doen, maar omdat ik hem voor ben. Ik zie die dingen, en doe die dingen. Als hij thuis komt van werk, ga ik niet vragen of hij nog even de droger wil uitruimen. Nee.. want dat is namelijk al gedaan, dat heb ik al gedaan anders ga ik mij teveel irriteren aan de dingen die nog allemaal gedaan moeten worden.

Ik voel mij verantwoordelijker – en misschien is dat het ook wel. Dennis werkt hard, door hem wonen wij in een super fijn appartement. Ik ga naar school, werk hard en ben alleen op zondag (als ik geen koopzondag hoef te draaien) echt vrij. Maar toch ben ik vaker thuis. Ik heb geen werkdagen van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat.. Ik ga vroeg naar school, maar ben meestal ’s middags wel weer thuis. Ik heb tijd voor de huishoudelijke dingen, en voel mij verantwoordelijk voor die dingen. Maar misschien zit dat wel in mijn hoofd.

Het is een vrouwending, dat schoonmaken – en daar ben ik het dan weer niet mee eens. Het is geen vrouwending, mannen kunnen het ook. Het zou zo fijn zijn, dat ze juist die huishoudelijke taken eens uit zichzelf zouden doen. Dat we er niet om hoeven te vragen, dat we geen boevrouwen lijken. En inderdaad, dan zullen wij vrouwen misschien ook wel een stukje gelukkiger zijn. De taken zouden verdeeld moeten zijn, want als je eenmaal in je element zit van de vrouw doet het huishouden en de man doet dat niet, dan zijn dat soort taferelen altijd moeilijk te doorbreken. En huishouden kan best samen, en vaak is het dan ook nog eens sneller gedaan. Muziek op, gaan met die banaan en daarna klaar!

Misschien moet ik toch maar weer eens dat gesprek aan over die huishoudelijke taken..

20140514-221202.jpg

X Malou

Geef een reactie

