Ode aan de moeders

de87832bee2763321fbb07e4a9707260

‘A mother is a person who seeing there are only four pieces of pie for five people, promptly announces she never did care for pie.’

‘When you are a mother, you are never really alone in your thoughts. A mother always has to think twice, once for herself and once for her child.’

‘There’s nothing like a mama-hug.’

Lieve mama,

Door jou ben ik geboren, door jou mag ik nu bestaan. Door jou leerde ik lopen, door jou leerde ik mijn eigen gang te gaan. Jou wil ik graag bedanken, voor wat je al die jaren hebt gedaan. Die ene dag in het jaar, die moeten wij dan maar even doorstaan.

Nee, even zonder grappen. Ik kan wel één of ander Sinterklaasgedicht uit mijn mouw gaan schudden, maar door al dat gerijm kan ik nog niet zeggen wat ik eigenlijk wil zeggen.

De één vindt het onzin, Moederdag. De ander besteedt er heel veel aandacht aan. Ik denk dat het belangrijk is dat we even stilstaan bij Moederdag. Dat we beseffen hoe veel onze moeders voor ons hebben gedaan, en hoe ver wij in ons leven zijn gekomen door hen. Ook moeten we blij zijn met de moeders die we nog hebben, en moeten we denken aan de moeders die er niet meer zijn. We hoeven onze liefde voor hen niet te laten blijken met grote cadeaus, al doe je het zonder cadeau en geef je haar een dikke knuffel. Ik vind het belangrijk om even aan onze moeders te laten weten dat we hen waarderen en van hen houden. Dat we zonder hen niet zo ver gekomen zouden zijn, hoe ver wij nu in het leven staan en dat we hen bedanken voor hun liefde.

Eigenlijk spreek ik nu vooral voor mijzelf. Lieve mama, en lieve schoonmama. Bedankt voor jullie liefde en aandacht, zorg en bezorgdheid. Jullie zijn lief, xxx Malou

2d63bf0c2e82c4dedcfa586ecb0390cf

Geef een reactie

