Food: paaslunch 2014

Schermafbeelding 2014-04-20 om 20.07.27Dit jaar besloot ik het anders te doen, het was de eerste Pasen dat Dennis en ik op onszelf wonen.. dus geen ontbijtjes van paps en mams. Ik wilde zelf ook helemaal geen speciaal ontbijt maken! Ik besloot het roer om te gooien, geen croissants, eieren, spek en paaseitjes, maar een heerlijke lunch! We nodigden mijn schoonouders uit, en ik stond zaterdagavond en zondagochtend in de keuken. Alles was perfect op tijd geregeld, en het was heerlijk. Weten wat wij hebben gegeten? Kijk dan mee!

20140420-194437.jpgZaterdagochtend was ik al om half acht te vinden in de AH (lekker rustig) en om half negen stond ik op de markt in Haarlem. Lekker vers fruit en groenten, want het werd een gezonde lunch! Vervolgens werkte ik de hele dag, en maakte Dennis het huis schoon (zo verdelen wij onze taken, hahaha), oh en hij voetbalde natuurlijk.. 20140420-194426.jpgDe buit was binnen en wat zag het er gezellig uit op het aanrecht! Sinaasappels voor de jus d’orange (die ik met de hand heb staan persen), lambada’s (de lekkerste aardbeien ever), bleekselderij, passievruchten, avocado’s, paprika’s en bieslook. Verder had ik nog spinazie (wat ik uiteindelijk niet heb gebruikt), een komkommer, appels, uien en tomaatjes. ONTBIJT 20140420-194342.jpgNadat ik zaterdagavond al de enige voorbereidingen had getroffen, ging dat zondagochtend gewoon weer verder. Ik vind het heeeerlijk om zo mijn best te doen, vooral als ik er lekker de tijd voor heb! Ontbijten deden we tussendoor, ik heb magere kwark met de heerlijke aardbeien en honing en voor Dennis had ik wel croissantjes met kaas gekocht. Lekker op het balkon, beetje wind, maar het was prima te doen! Schermafbeelding 2014-04-20 om 20.08.58

VOORGERECHT: TARTINE

paaslunch1 Vooraf had ik een wit rond broodje gehaald en die belegd met twee soorten beleg. Op het ene broodje zat Boursin met gerookte kip en komkommer, en op de ander zat Boursin met zalm, avocado en wat peper en zout. Pauline van uit pauline’s keuken had dit receptje, iets ander, op haar blog geplaatst en het lekker me heerlijk voor vooraf. Het is makkelijk te maken, lekker op de eten en het heeft ook niet te veel voorbereidingstijd!

SOEP: PAPRIKASOEP

paaslunch2

bron laatste foto (ik was vergeten een foto te maken van de paprikasoep, voor ik het wist was hij op)

Ook een recept van Pauline, de gele paprikasoep. Geel leek mij wel toepasselijk met Pasen, en ik kon het ook weer van tevoren makkelijk voorbereiden. De paprika’s moeten eerst worden geroosterd, dat kun je doen op het vuur, of in de oven. Ik roosterde ze in de oven en dat doe je op de hoogste stand en dan totdat ze zwart worden. Volgens mij mogen ze nog veel zwarter worden, maar voor de eerste keer vond ik het zwart genoeg en haalde ik ze uit de oven. De paprika doe je vervolgens in een zak, en die sluit je af. Daardoor stoomt het in de zak nog even door en zijn de vellen er makkelijker af te halen. Als de paprika’s dus afgekoeld zijn, haal je ze uit de zak en ontvel je ze. Vervolgens fruit je twee sjalotjes en twee tenen knoflook aan in een pan, en voeg je daarbij de paprika’s in blokjes. Je voegt twee theelepels garam marsala (gewoon te koop bij de kruiden van de AH, of bij de toko) en een halve rode peper eraan toe, en laat het even verhitten zodat de smaken goed vrijkomen. Tussendoor heb je alvast één liter bouillon opgezet en voeg je het paprika mengsel toe, met een handje gesneden bleekselderij en laat het voor 10 minuten zachtjes koken. Na die tien minuten pureer je het geheel met een staafmixer en je hebt een heerlijke soep! Je kunt het serveren met een lepeltje creme fraiche erin. Was ik  natuurlijk helemaal vergeten en kwam hier pas ’s avonds achter, handig! Het maakt het geheel wat zachter, want de soep is best scherp. Je kunt natuurlijk ook minder rode peper toevoegen.

HOOFDGERECHT: QUICHE LORRAINE

paaslunch3 Quiche Lorraine, ja wie lust dat nou niet! Wederom makkelijk voor te bereiden, maar niet minder lekker. Ik had hartige taartdeeg kant het klaar gekocht van Koopmans, prima! En de vulling bestond uit vier eieren, 250 ml creme fraiche, 100 gram kaas en 200 gram spekjes. En natuurlijk wat zout en peper. Quiche is altijd lekker en ook makkelijk van te voren op te warmen. Ik had hem zaterdagavond al gemaakt en zondagmiddag hoefde hij alleen nog maar een kwartiertje op 160 graden de oven in, met aluminiumfolie eroverheen. Smullen!

TOETJE: PAVLOVA MET PASSIEVRUCHT

paaslunch4 Het gerecht waar ik mij misschien wel het meest druk om maakte: de pavlova. Ik had al extra eieren ingeslagen, voor als het mis zou gaan. Dit toetje stond ik ’s ochtends om half acht te maken. Ik begon met het schuim. Ik heb drie eiwitten opgeklopt in een vetvrije kom (vetvrij maken doe je met een beetje citroensap). Vervolgens als er zachte pieken ontstonden heb ik er beetje bij beetje 140 gram suiker aan toegevoegd, een eetlepel maizena en een eetlepel citroensap. Want het eiwit zo stijf is, dat je de kom op zijn kop kan houden en er niets verschuift, dan is hij klaar. Vervolgens spatelde ik dat op het aluminiumfolie en zorgde ervoor dat het ongeveer 2 a 3 centimeter hoog was. Dat gaat in de oven voor 60 minuten op 150 graden. Het mengsel voor erop bestond uit 125 milliliter opgeklopte slagroom en daardoorheen gespateld 0,5 liter hangop. Ik kocht vier passievruchten en vlak voordat ik het ging serveren, deed ik alles op de schuim. Hij was per-fect. Iedereen heeft gesmuld, en natuurlijk ging hij op. Het zoete van de pavlova was een perfecte combinatie met het zure van de hangop en de passievrucht. Hmmmm, dit ga ik vaker maken!

Het was echt een geslaagde lunch, en iedereen vond het super lekker. Monique, Mario en Marissa het was fijn dat jullie er waren.

Ik vond het super gezellig!

X Malou

Een gedachte over “Food: paaslunch 2014

Geef een reactie

