Telefoongesprekken in de trein: ziek melden

cartoon07-06-2012Soms moeten mensen wat beter nadenken. Telefoongesprekken zijn soms niet heel handig om te voeren in een overvolle trein.. Zo ook eergisterochtend, 7.55 uur werd de vrouw naast mij gebeld door haar dochter..

Het bleek dus haar dochter te zijn die vertelde dat zij ziek was. Kan gebeuren natuurlijk, moeder is vroeg van huis weg, kind slaapt nog en wordt ziek wakker. Moeder benadrukt dat zij dan vanmiddag niet naar buiten mag, de hele dag binnen moet blijven en vanavond dan dus ook niet weg mag. Na wat uitspraken als ‘vervelend’ en ‘doe rustig aan, ik bel zo wel naar school’ hangt moeder op.

Nog geen vijf minuten later wordt moeder weer gebeld. Dochter hangt weer aan de andere kant van de telefoon met de waarschijnlijke boodschap (dat kon ik wel afleiden uit het verhaal) dat ze helemaal niet zo ziek is, maar dat zij een proefwerk heeft waarvoor zij niet goed heeft geleerd. Eerlijk zeg!! Maar daar was wel een tweede telefoontje voor nodig. Maar wat er dan gebeurt, moeder gaat op zoek naar een oplossing. Ze is niet boos, geeft haar niet op haar kop, maar zoekt een oplossing. Hallo!! Uw kind is niet ziek, schop haar naar school en als zij een onvoldoende haalt.. Jammer dan! Zij gaat zelf maar op de blaren zitten.

Maar nee, moeder vraagt of zij tussenuren heeft waarin zij kan leren. Of het cijfer zwaar meetelt op haar rapport, of ze school zal bellen dat ze later komt.. Tal van smoezen!! Ik luister met open mond naar dit verhaal. Dit is toch geen opvoeden? Hier leert een kind toch niet van?
De uiteindelijke oplossing van de moeder is duidelijk: ‘ik bel school wel dat je ziek bent, dan maak je het proefwerk volgende week en kun je nog goed leren.’ Ik snap er niets van, is dit nu hoe ouders omgaan met hun naar schoolgaande kinderen? Ik ben blij dat mijn ouders het anders hebben gedaan.

X Malou

6 gedachtes over “Telefoongesprekken in de trein: ziek melden

Geef een reactie

