Stiltecoupé

school-1205_7Het is dinsdagmiddag nog niet eens 13.00 uur geweest en ik ben onderweg van school naar huis. In de bus val ik al in slaap en wanneer ik knikkebollend mijn ogen open doe, zie ik mensen grinniken. Ik moet er dus wel heel grappig uit hebben gezien. Maar dat knikkebollen is wel begrijpelijk: ik moet gewoon weer even wennen aan het 6.15 uur opstaan. Niets ergs aan!

Vervolgens stap ik in de trein. Ik ga opzoek naar een stiltecoupé, dat slapen heeft mij niet goed gedaan. Ik heb het gevoel dat ik nog moeier ben geworden en voel hoofdpijn opkomen. Gelukkig heb ik de LINDA in mijn tas zitten en verheug me ik erop die te gaan lezen. De reis gaat altijd veel sneller als ik lees, en voordat ik het weet zijn we van Utrecht Centraal alweer op Amstel beland.

Daar begint de ellende: twee jongens stappen in en hebben niet door dat het een stiltecoupé is. Jammer, maar dat kan gebeuren. Ze praten, maar ik wacht het nog heel even af.. Misschien dat ze om zich heenkijken en zien dat het een stiltecoupé is. Na anderhalve minuut (wat voor mijn gevoel 10 minuten duurde) schreeuwen door de trein over stoppen met de studie en slechte cijfers halen, ben ik het zat. Ik attendeer ze erop dat zij in een stiltecoupé zitten en dat het daar dus stil hoort te zijn. Ik voel mijn gezicht rood aanlopen, ik hou hier ZO niet van! Ik bedoel daarmee, ik hou er niet van om mensen erop te wijzen. En daar komt de verwachte reactie al: ‘Pffff, als je al op je twintigste zeurt, hoe moet dat dan op je tachtigste zijn?’ roepen zij mij al kreunend en steunend toe. My god, ik had inderdaad al verwacht dat ik zo’n soort reactie zou krijgen en voel dat ik mijzelf ga verontschuldigen (niet doen!!). ‘Het spijt me, maar het is nou eenmaal zo en ik ben hier niets voor niets gaan zitten.’ Na was gemompel en gekreun houden ze toch hun mond dicht. Ik durf niet meer om mij heen te kijken en blijf strak in mijn LINDA kijken. Heerlijk rustig. Maar waarom toch altijd die ophef? Kijk goed om je heen en ga ergens anders zitten als je wil praten. Dank!

X Malou

Een gedachte over “Stiltecoupé

Geef een reactie

