24 uurs maatschappij

20140410-142859.jpg

We gaan erheen: de 24 uurs maatschappij. Natuurlijk nog niet helemaal, maar langzamerhand komen we steeds dichterbij die 24 uur. Je zult denken: waar wil deze meid heen? Nou, ik zal het jullie uitleggen.

Met de komst van het internet konden we dag en nacht met elkaar in contact staan. Was dat eerst nog met een langzame en dure inbelverbinding, kan dat nu tegen de laagste tarieven en ook de internetsnelheid is met sprongen vooruitgegaan. Denk aan 4G en het belachelijk snelle internet thuis. Met de komst van het internet kunnen we niet alleen met elkaar in contact staan, ook alle websites en webshops zijn 24 uur per dag ‘open’. Duurde het versturen van een pakket een aantal jaar geleden ongeveer een week, kan dat nu binnen een dag, of zelfs binnen een paar uur. Ik ken webshops waar je voor 00.00 ’s nachts kunt bestellen en je het de volgende dag in huis hebt. De webshops doen daadwerkelijk alles voor je, heb je nog een levertijd van een week staan op de site? Dan zoeken we toch gewoon een andere webshop, no problemo! Het internet is al een 24 uurs maatschappij geworden. Zij staan dag en nacht voor je klaar.

Maar ook bij de ‘echte’ winkels zie ik een verschuiving optreden. Waren vroeger de zondagen heilig en waren de meeste winkels op maandag gesloten. Zijn nu in heel veel steden de winkels op zondag geopend en ook op de maandagen zijn de winkels geopend. Klanten moeten 7 dagen in de week kunnen kopen, en de winkeliers moeten 7 dagen in de week omzet kunnen maken. En het personeel moet zich vooral flexibel inzetten en zich dus kunnen aanpassen aan de wensen van hun baas. Prima, ik begrijp het. Maar het komt niet altijd even lekker uit.. Had je eerst een ‘echt’ weekend op zondag, werk je nu gewoon een heel weekend om vervolgens maandag weer naar school te gaan en er ineens bij na te denken dat je helemaal geen weekend hebt gehad. Waarom schreeuw je dan altijd op vrijdag dat je weekend hebt? En hee, ik vind het niet erg. Ik wil er mooi uitzien en mooie dingen kunnen kopen, en daar is geld voor nodig. Laat mij maar werken wanneer ik kan, kan ik het geld tenminste weer uitgeven (haha, en natuurlijk een klein deel op mijn spaarrekening zetten, ghehe).

Maar dat waren de zondagen. Bij de tuincentra, woonexpressen en supermarkten zagen we een andere verschuiving al voorbijkomen het afgelopen jaar: de feestdagen. De supermarkten waren de kerstdagen al geopend, want ja.. dat is best handig voor die laatste boodschapjes en je zag ook dat het winkelend publiek er gebruik van maakte. De tweede paasdagen en pinksterdagen waren ook al winkeldagen geworden: de tuincentra en woonexpressen waren de uitgekozen gelegenheden om deze dagen eens langs te gaan. Eigenlijk wilde je er niet heen, want het was er altijd GIGA druk. Maar wat moest je anders? Met zijn twee de hele dag op de bank is niets, de hele dag bij je schoonouders hou je ook niet vol, en dan ga je er maar een dagje op uit. Precies, naar de plekken die open zijn.. en waar de rest van winkelend Nederland ook te vinden is.

20140410-164934.jpg

Ik, als werkend personeel in de schoenendetailhandel moet er ook aan geloven. Als de berichten waar zijn, dan zijn wij op, jawel, tweede paasdag open. Iets waar waarschijnlijk een hele hoop mensen blij mee zullen zijn. Niet weer een hele dag eieren zoeken of schilderen, geen andere activiteiten bedenken, maar gewoon weer heerlijk even de stad in. Want je hoeft natuurlijk niets te kopen, het is alleen al lekker om er even rond te lopen. En het personeel? Die doet wat er gezegd wordt. We zullen eraan moeten geloven.. Dit gaat niet alleen met pasen gebeuren, ook met pinksteren en met kerst zullen we binnenkort vast ook open zijn. Wat ik ervan vind? Jammer, want die dagen zijn best lekker om vrij te zijn (en gewoon doorbetaald te krijgen haha). Maar wel heel erg begrijpelijk. Het zijn dagen dat bijna iedere Nederlander vrij is, en dat zijn dagen dat er geld verdiend kan worden. En omzet maken is belangrijk, want dan kan mijn loon weer betaald worden en kan ik weer nieuwe spullen kopen. En zo is het cirkeltje weer rond. De 24 uurs maatschapij komt eraan, of we er nu klaar voor zijn of niet.

X Malou

Geef een reactie

