Leren totdat je een ons weegt

20140327-224424.jpg
Leren, dat doen we ons hele leven lang. De eerste woordjes en stapjes leerden we van onze ouders, onze naam schrijven leerden we op de basisschool, de tafels leerden we vanaf groep vier en op de middelbare school kwamen we de vreemde talen aan bod. Tijdens je vervolgstudies leer je ook nog een hele hoop en al die informatie ga je gebruiken op jouw werk, waar je vervolgens ook heel erg veel leert van jouw baas en collega’s. Maar ook leer je van niet schoolse dingen: levenslessen, je leert normen en waarden van de cultuur waarin je leeft en ga zo maar door.

Ik hou van leren. Niet zozeer van het leren zelf, maar wel van het vergaren van nieuwe informatie, het steeds opzoek zijn naar nieuwe dingen en zo breed mogelijk opgeleid worden. Ik hou ervan om zeker te zijn van mijn zaken en soms net iets meer te weten dan een ander, merken dat ik veel kennis heb. Dat vind ik een lekker gevoel. Met gemak een kennisquiz kunnen maken en mensen attenderen op hun fouten (oeps, soms niet leuk voor de ander), ik vind het heerlijk.

En daar doe ik dan ook maar al te hard mijn best voor. Op het moment volg ik dus een bachelor opleiding en een master opleiding tegelijk. Ik ben de eerste die dat doet bij logopedie en het bevalt mij goed. Alleen al het gevoel dat ik dit allemaal tegelijk en vooral binnen de tijd waar ga maken voelt heerlijk. Ik leer hard, en gelukkig komen er ook goede resultaten uit voort rollen.

Ik leer namelijk niet alleen hard, maar ook goed. Iets waar ik een hekel aan heb zijn herkansingen, waarom zou je twee keer leren als je het ook in een keer goed kan doen? Mijn strategie van tentamens in een keer halen: minstens een week van tevoren beginnen, en herhalen is the key. Als alle theorie is uitgeprint dan ga ik aan de slag met arceren en vervolgens de belangrijke dingen overschrijven. Staat alles op de pc? Dan schrijf ik alles over. Powerpoints, belangrijke dingen uit artikelen, alles. Want schrijven is de tweede key: je onthoudt alles zoveel beter als je het zelf een keer hebt opgeschreven.

Ik heb nu tentamenweek en leer door tot half elf ’s avonds. Ook omdat ik het leuk vind, de theorie is interessant. Dan is het niet erg. Lekker leren voor de lol! Moet je ook eens proberen.

X Malou

20140327-225806.jpg

Geef een reactie

