Wij vrouwen zijn gemeen

keep-calm-and-be-nice-88

Ik denk dat ik een boek kan schrijven over vrouwen. En als ik het over ‘vrouwen’ heb, heb ik het ook over mijzelf en eigenlijk iedere vrouw in het algemeen. Je hoeft je niet aangesproken te voelen, maar ik denk dat veel vrouwen zich hierin zullen herkennen. Want niet alleen mannen kunnen soms vreemde wezens zijn, maar wij vrouwen kunnen er ook wat van.

Ik zei al dat ik er een boek over kon schrijven, maar ik denk dat ik er wel een hele serie over zou kunnen schrijven. Vandaag schrijf ik over kletsende vrouwen, roddelende vrouwen en dat wij vrouwen dat helemaal niet zo snel doorhebben dat wij dat doen.

Zodra wij iets te drinken en de smikkelen hebben en wij met onze vriendinnen ergens zitten, staan of toevallig liggen (ik bedoel, het kan ook op het strand) dan raken wij vrouwen niet uitgepraat. Natuurlijk hebben wij het voornamelijk over onszelf, de dingen die we doen en die we meemaken. We hebben het dan vooral over de dingen in het dagelijks leven die niet zo soepeltjes verlopen en als we er tijd voor hebben, dan vragen we ook nog wel eens aan de ander hoe het gaat. Ik  herken mijzelf hierin. Zet mij bij mijn vriendinnen uit Amsterdam die ik niet elke week zit, en ik raak niet uitgepraat. Heel soms heb ik het door, dan zeg ik: ‘Hoooo, volgens mij praat ik weer honderduit’ en geef graag mijn beurt aan een ander. Praat de ander over een onderwerp waar ik ook nog wel iets leuks over te vertellen heb, dan hoppaaa schreeuw ik er weer tussendoor. Ik heb dit veel te vaak, te veel. Vooral als ik met iemand ben die ik al heel lang niet heb gezien, dan ratel ik door. De hele tijd. Dat heb ik overigens niet alleen bij mijn vriendinnen, maar ook als ik bij mijn ouders een week niet ben geweest, dan klets ik ook de oren van hun kop. Mijn broer is het meestal snel zat, die mist dat overtollige kletsen van mij geloof ik echt niet. Ik begrijp het ook wel, soms krijg ik tutende oren van mijzelf..

Naast dat vrouwen heel goed over zichzelf kunnen kletsen. Kunnen we dat ook heel goed over een ander. Soms zelf zonder dat wij het door hebben en niet eens altijd in een negatieve zin. Toch is het makkelijker om bijvoorbeeld over andermans problemen te praten, dan over jouw eigen problemen. Het is altijd makkelijker om kritisch te zijn over een ander, dan eerst naar jezelf te kijken. En dat merk ik vaak, niet alleen anderen doe dat.. ik doe dat ook. We hebben altijd onze mening klaar staan, maar kijken weliswaar veel minder kritisch naar onszelf. Vrouwen onderling kunnen zo hun mening over iemand klaar hebben liggen, en daar valt heel gemakkelijk over te praten. Soms is het afbrekende kritiek en soms opbouwende kritiek, en soms is dat goed. Soms wil je gewoon even kwijt wat er in je hoofd zit, en er niet nog dagen mee rond lopen. Maar soms is het slecht, en onaardig. Soms moet je eerst naar jezelf kijken voordat je over een ander oordeelt. Want wij vrouwen, kunnen heel gemeen zijn.

Ik moet ook vaker naar mijzelf kijken en luisteren. Ik zeg vaak dingen die ik denk. Ook tegen mensen die daar niet zo goed tegen kunnen en soms komt dat dan heel gemeen over. Bedoel ik het niet gemeen, wordt het wel weer gemeen opgevat door een ander. AAAAHHH, soms word ik gek van mijzelf. En ook ik heb mijn mening heel snel klaarliggen over iemand. Niet goed, ik moet dat soort dingen niet meer doen. Ik moet iemand eerst beter leren kennen voordat ik mijn oordeel over iemand vel. En als achteraf blijkt dat diegene mij echt niet aanstaat, dan moet ik dat laten gaan. Want he, we kunnen niet alles leuk vinden. Overigens is dat niet alleen het geval bij personen, maar ook de denkwijze van een persoon, iets van iemand aanheeft of een bepaalde levenswijze van mensen. We moeten elkaar meer in onze waarden laten. Beslissingen van anderen kunnen je niet altijd aanstaan.

Maar dat is niet alleen tussen vrouwen onderling. Vrouwen kunnen dat ook heel goed in hun remi. Denk maar aan het huishouden bij jou zelf thuis. Tussen jouw ouders onderling, maar ook tussen jou en jouw vriend(in). Hoe vaak lijkt het wel niet dat wij vrouwen ‘ontevreden’ zijn. We geven mannen taken, en als zij dat niet doen of iets zijn vergeten.. dan zeggen wij hier iets van. ‘Had je het vuilnis al weggebracht?’ vragen wij dan.. terwijl wij vrouwen dondersgoed weten dat zij het vergeten zijn of niet hebben gedaan binnen het tijdsbestek dat wij in gedachte hadden. Als mannen zich hebben gekleed in een niet-uitziende combinatie, dan kunnen zij van ons gezicht aflezen dat ze zich maar beter heel snel om kunnen gaan kleden. Met kleine mimieken en uitingen kunnen wij vrouwen soms zo gemeen zijn, zonder dat we eigenlijk heel gemeen willen zijn. We willen onze mannen juist helpen, laten weten dat ze iets zijn vergeten of ze er leuker uitzien met een andere outfit aan. Dat bedoelen wij helemaal niet gemeen.

En niet alleen tegen mannen en over vrouwen kunnen wij wat gemeen uit de hoek komen. Ook op blogs. Ik lees ontzettend veel blogs en zie de laatste tijd een opkomende negativiteit in de reacties onder het mom van ‘vrijheid van meningsuiting’. Niet alleen op blogs overigens, ook in de reacties op Instagram foto’s ontstaan ellenlange discussies. Tegen iemand zeggen dat hij er ‘lelijk’, ‘dik’ en ‘moeke-achtig’ uitziet, zijn geen leuke opmerkingen. Dat zijn gemene opmerkingen. En natuurlijk is het makkelijker om dat tegen iemand te zeggen, lekker veilig op je bureaustoel achter je computer of via je telefoon. Ik vind dit niet alleen gemeen, maar ook ontzettend laf. Laten wij vrouwen allemaal wat aardiger tegen elkaar doen en tegen onze mannen. Dan wordt het leven en stuk leuker en eenvoudiger. Je hoeft niet altijd te zeggen wat op het puntje van je tong ligt, je kunt het ook even inslikken.

X Malou

Je kunt mij volgen op: instagramtwitter en facebooku

3 gedachtes over “Wij vrouwen zijn gemeen

  1. Hahaha Malou ik weet precies welk moment je in gedachten had bij dat stukje over dat je te veel praat bij je vriendinnen uit Amsterdam 😉 geeft niet, was heel leuk! Kusjes

Geef een reactie

