Kom vlieg met mij mee: uit huis!

Schermafbeelding 2014-03-22 om 08.41.30

Het stond niet in de planning, maar dat maakte het alleen maar leuker. Deze zomer gingen Dennis en ik onverwachts uit huis en kochten een appartement in Haarlem-Noord. Kopen!! Ik had dat nooit mogen dromen om op mijn 22ste een huis te kopen, maar wat een heerlijke beslissing was dat en ik heb er echt geen spijt van.

Ik zou vorig jaar nog zeker drie jaar moeten studeren en twee studies volgen én samenwonen, dat leek voor mij niet samen te gaan. Voor samenwonen is ontzettend veel geld nodig, en misschien ook wel tijd en het leek voor mij niet het vooruitzicht dat ik dat allebei had.

Todat een collega van Dennis een appartement ging kopen en Dennis daar voor de gezelligheid even langs ging. Enthousiast kwam hij thuis dat hij daar ook wel zou willen wonen en dat dat qua geld misschien ook wel ging lukken. Wat, wat, wat? Dat ging allemaal even snel. Binnen no-time hadden we een afspraak met de makelaar en een paar dagen later stonden we de appartementen samen met Dennis zijn vader (makelaar) te bekijken. Wat eenmaal in een man zijn hoofd zit, gaat er niet zo maar uit!

Schermafbeelding 2014-03-22 om 08.35.12

De makelaar had mij al drie keer aangekeken met een blik van: ‘Jij gaat dit toch niet kunnen betalen’, maar stug deden wij toch aantal bezichtigingen. Één appartement sprong er echt uit: het model appartement. Er lag al een vloer, alle muren waren geschilderd en er zat al een complete keuken en badkamer in. Man, wat zou dat gaaf zijn als we dit konden kopen. Ik zette er mijn zinnen nog niet op. Hoe kon ik nou met een bijbaantje dit appartement kopen? Leuk voor later, maar nu? Nee, dat zou vast niet kunnen.

Dennis daarentegen kon het niet uit zijn hoofd zetten. Een week later zat ik alweer bij de hypotheker voor een hypotheekgesprek. Er ging een heleboel langs mij heen. Annuïteiten hypotheek? Ik snapte er niets van, gelukkig is alles mij wel heel goed uitgelegd en wat bleek: zelfs met mijn bijbaantje en Dennis zijn baan ging het misschien wel lukken!

Ja.. En als iemand ook maar een vinger geeft, dan pakken we zijn hele hand. De gedachte dat wij daar konden gaan wonen gingen nu echt opspelen en ik kon het niet meer uit mijn hoofd zetten. Het was het perfecte nieuwbouwappartement waar nog niemand had gewoond, het was perfect voor ons! We deden een bod en nog geen paar dagen later werd dat geaccepteerd. Ik weet nog dat het ZO onwerkelijk was, ik was 22. Vriendinnen van mij woonde nog thuis, of op kamers in Amsterdam. En wat ging Malou doen? Een huis kopen.

Ik kreeg heel veel meningen over mij heen, niet iedereen vond het een goed idee. Want ja, een huis kopen is best een grote stap. Je kunt niet één maandje proberen en dan zeggen: nee, we willen toch niet samenwonen. Je koopt een huis samen, en dat doe je niet zomaar. Je hebt vertrouwen in je relatie en denkt dat je voor altijd bij elkaar blijft. Anders maak je zo’n stap niet. Als je denkt dat je relatie niet voor eeuwig is, dan kun je inderdaad beter gaan huren. Maar dit was voor ons een logische stap, we konden kopen.. Waarom zouden we dat dan niet doen?

Na wat geklungel met het warme water dat het niet deed zaten we ongeveer drie weken later bij de notaris. De bank had alles goedgekeurd en het tekenen van de akte kon beginnen. Wat een grote mensen dingen zijn dat zeg! Ik weet nog dat de notaris zei: ‘Wilt u geen foto maken?’ Ik zei: ‘Foto? Ik ga maar een huis kopen hoor, op mijn tweeëntwintigste.’ Hahaha, niets speciaals aan. Van de sleutel heb ik wel een foto gemaakt. Wat was ik blij!!

Schermafbeelding 2014-03-22 om 08.38.42

Er waren ook minder leuke dingen aan het hele samenwonen. Dennis en ik zijn natuurlijk niet getrouwd en zijn wel al vijf jaar samen. Voor het samen kopen van een huis was het wel zo handig dat wij een samenlevingscontract gingen opstellen. Voor het geval we uit elkaar zouden gaan, met bijvoorbeeld heel veel ruzie, staat er in dat contract wat er dan allemaal gaat gebeuren met het appartement en het geld. Oh wat vond ik dat stom, konden we eindelijk heel blij zijn dat we samen gingen wonen, moesten we een contract opstellen over als het mis zou gaan, doordat we uit elkaar gaan of er één van ons dood gaat. Daar wil je niet aan denken. Gelukkig was het snel gepiept, en waren we na een hele berg geld wel een samenlevingscontract rijker!

Niet alleen voor ons was het een rollercoaster, maar ook voor onze ouders, broer en zus. Natuurlijk waren ze heel blij voor ons, maar het is natuurlijk best jammer als één van je kinderen het huis gaat verlaten. Er komt minder reuring in huis, want ik kletsten altijd de oren van mijn ouders’ en mijn broers kop! Oeps, haha. Maar ik denk toch dat zij dat nu soms wel missen, hoewel.. Dat hoop ik natuurlijk! En ook bij Dennis thuis gingen ze hem missen, wat denk je van de voetbalavondjes op de bank met vrienden? Ach, die zijn nu bij ons in huis of gewoon lekker bij zijn ouders.

Of ik er spijt van heb? Met geen haar op mijn hoofd. Natuurlijk zijn de huishoudelijke klussen soms niet zo leuk, maar ik heb het er zeker voor over. Ik ben gelukkiger dan ooit, en ook drukker dan ooit, maar ik kan het handelen. Ook Dennis helpt in het huishouden en brengt en haalt mij soms lekker naar en van school, dat scheelt tijd en dat is soms heerlijk. Ik geniet ervan als ik heb gekookt en hij het lekker vind. En ik geniet er ook van als we onverwachts niet gaan koken en lekker een pizza’tje gaan eten. Ik hou van de kleine dingen. Ik hou van samenwonen, mét Dennis.

jane_poparted_episode5

X Malou

Je kunt mij volgen op: instagramtwitter en facebook
.

3 gedachtes over “Kom vlieg met mij mee: uit huis!

  1. Heel leuk om te lezen Malou! Het zijn super leuke appartementen ( het is praktisch bij mij om de hoek :-))! Wilde nog even zeggen dat ik het leuk vind dat je nu een eigen blog hebt! Ik ben al fan! 😀

    Groetjes,
    Sandra

  2. Wou al eerder reageren, maar toen weer vergeten.. 😉 Doe het toch nog even! Ik vond veel herkenning in je stukje! Daarom fijn om te lezen. Aantal momenten JA! Ja! Ja precies! 😉 Vorig jaar ook met mijn vriend ons huis gekocht (toen was ik ook 22) Eigenlijk vond ik het zelf vooral logisch maar (heel veel) verschillende geluiden gehoord! Zeker je stukje over vertrouwen in je relatie, je weet toch of het goed zit? Dat kan altijd veranderen maar dan zouden we nog jaren moeten wachten! Van die papieren werd ik ook niet gelukkig, maar het is wel fijn om allemaal te regelen. Leuk om je blog te volgen!! x

Geef een reactie

