Sterren onderwijs? Niet voor mij!

20140224-175431.jpg

bron foto

Een aantal keer in het jaar hebben we mentorgesprekken op de hogeschool. Voor sommige leerlingen heel nuttig, voor andere totaal niet: like me. Ik bedoel, ik heb al mijn punten gehaald en ook op de master heb ik dat gehaald. Alles loopt vlekkeloos en volgens plan, en alsnog moet ik even ‘kletsen’. ‘Kletsen’ met iemand die iedere keer vergeet hoe ik heet, wat ik doe en ‘ojaaaa jij bent dat van die master, vertel nog eens?’. Ik word er moe van.

Vandaag was het weer zo ver. Mijn studieresultaten zagen er keurig uit, alleen wat deed die 5,6 in mijn lijst. Tsja, ik heb één niet zo’n mooi cijfer in mijn lijst staan.. dat was een aanknopingspunt om even op te reageren. Het was ook nog eens het tentamen wat mijn mentor had gemaakt, haha was dat even lachen! Nouja, dat cijfer is inderdaad een vreemde eend in de bijt, maar als dat alles is.. ‘En hoe gaat het met plannen?’ vroeg ze ook nog. Pardon-et-moi? Ik ben 23 (al 4 dagen ghehe), heb al een WO bachelor studie afgerond en haal nu ook alles en dan gaat u mij vragen of ik goed kan plannen? Daar ben ik maar niet op ingegaan, en na twee seconden kwam ook mijn mentor erachter dat dat een stomme vraag was.

De volgende vraag was of ik geïnteresseerd was in het zogenaamde ‘sterren onderwijs’.

De Hogeschool Utrecht wil excellente startende beroepsoefenaren opleiden voor de arbeidsmarkt. Hierbij kunnen gemotiveerde studenten excellente prestaties die zij hebben geleverd, laten beoordelen om aan het eind van hun opleiding in aanmerking te komen voor het predicaat ‘excellent’. Richtpunt hierbij is het in HU ontwikkelde profiel van een excellente beroepsbeoefenaar. Dit profiel houdt het volgende in: reflectieve professional en vakmanschap, innovatie en disseminatie, internationaal perspectief, gedreven en leiderschap kwaliteiten. 

Studenten die door prestaties aantonen dat zij het competentieprofiel op startniveau beheersen, worden beloond met sterren. de bovenstaande vijf kenmerken worden voorzien van sterren criteria, die worden ontwikkeld in samenspraak met de beroepspraktijk waartoe wordt opgeleid. 

ster

bron foto

Ik wist wat het in hield, en heb gelijk ‘nee’ gezegd. Wat heb ik gezegd?! De altijd gedreven Malou en snakkend naar het hoogste en het moeilijkste.. wat heeft zij gezegd? Nee! Ik heb een huishouden, een hele lieve vent, hele leuke vriendinnen, een hbo studie en een master. Dit wil ik allemaal goed laten verlopen, en zoals dat nu gaat.. gaat het goed! Dus daaaag, geen sterren op Malou haar diploma! Ik kom er zeker te weten ook wel zonder.

X Malou

Geef een reactie

