Keuzes maken.. part III

b13ad28dd5a5104a7bc6301060da140a

bron foto

Daar ging ik, zonder dat ik uberhaupt wist of dit wel een echte goede studie voor mij was en zonder dat ik ook maar naar één open dag ben geweest, met mijn studenten OV naar Amsterdam. De faculteit waar ik studeerde zat achter de dam -achter Magna Plaza- en dat was in ieder geval heerlijk. Hadden we een tussen uur, konden we zo de stad in. Binnen drie kwartier was ik vanaf de voordeur van mijn ouders naar de voordeur van de Universiteit.

En ik moet zeggen, de opleiding beviel me goed. Ik had leuke vriendinnen en we sleepten elkaar de opleiding door. We kozen in het eerste jaar voor een minor Spaans. Spaans ja. Ik had immers al Duits, Frans, Engels, Grieks en Latijn op school gehad, dus ik dacht.. laat ik eens wat anders doen. Spaans bleek voor mij overigens een crime. Binnen een jaar moet jouw niveau op een dusdanig niveau zijn dat je kunt kletsen over het milieu. Kijk, drankjes en tapas bestellen in een restaurant ging mij aardig af, maar gesprekken voeren over ‘interessante dingen’.. dat ging mij iets te ver. Maar dankzij mijn mondelingpartner tijdens de tentamens -Naomi-, heb ik het gehaald. Bijna was ik gestopt met de opleiding, maar na heel wat herkansingen was het mij dan toch gelukt.

Daarna heb ik met mijzelf afgesproken dat ik niet meer aan herkansingen doen. Ze geven mij zoveel stress, daar hou ik gewoon niet van. En trouwens, waarom zou je twee keer voor een tentamen leren als dat ook in één keer kan? Nou goed, de laatste twee jaar verliepen voorspoedig en ik haalde alles in één keer. De jaren vlogen voorbij en ineens had ik een bachelor scriptie geschreven en was ik Bachelor of Arts. 21 jaar en een universitair diploma in mijn zak. En toen? Ik had in die twee jaar veel vakken bij de opleiding Taalwetenschap gevolgd, die vond ik veel interessanter dan de vakken die we bij Taal & Communicatie aangeboden kregen. Één ding was zeker, ik wilde iets doen met spraak- taalverwerving.

Daar ging ik dan opzoek naar een masteropleiding. Dat ik een pre-master moest volgen was me al duidelijk, want ik ging sowieso geen aansluitende master bij Taal & Communicatie volgen. Ik verliet de Universiteit van Amsterdam en maakte mij op voor een bezoek aan de Universiteit Utrecht. Iets langer reizen, maar niet minder leuk. Sinds tijden ging ik weer eens naar een openavond en wel die van Logopediewetenschap. Dankzij de vakken die ik bij Taalwetenschap had gevolg, had ik een half jaar vrijstelling en kon ik in februari 2013 beginnen aan de pre-master.

Bij mijn eerste vak zat ik tussen 20 logopedisten die elkaar -voor mijn gevoel- allemaal al kenden en nog een handje vol Taalwetenschappers van de UU. Bij wie hoorde ik nou? Ik was geen logopedist, maar met hen ging ik wel de master volgen. Uiteindelijk kwam het allemaal goed, werden we een leuke groep en behaalden wij onze pre-master. Wel kwam ik erachter dat ik zonder een HBO Bachelor Logopedie diploma niets in de praktijk mocht doen. Je mist een stuk expertise, en eigenlijk wilde ik dat wel behalen.

foto-7

bron foto

Brutaal mailde ik de opleiding Logopedie of ik toevallig niet de master en bachelor opleiding tegelijk mocht volgen, de master is immers toch in deeltijd. De opleidingsmanager twijfelde geen moment en per september 2013 ben ik begonnen met dit traject. Voor het eerst in mijn leven heb ik het gevoel dat ik de juiste studiekeuze heb gemaakt. Ik ben nog lang niet klaar, en studeer ergens in 2016 af als logopedist. Maar dit is wat ik wil, en dat ga ik doen ook!

We zijn een half jaar verder en bij beide studies loop ik op schema, bij de HBO bachelor logopedie heb ik nu 30 punten gehaald en bij de master logopediewetenschap heb ik 15 punten gehaald. Soms moet je gewoon je dromen volgen als je weet wat je echt wil, vooral als je jong bent.. er ligt nog zoveel tijd voor je!

foto-9

bron foto

X Malou

5 gedachtes over “Keuzes maken.. part III

  1. Mooi, liefie. Goed dat je je gevoel hebt gevolgd en nog steeds volgt. We zijn jong, wat maakt het uit dat je pas in 2016 klaar bent. Werken kan nog je hele leven. Komt aaaaallemaal goed met ons 🙂

Geef een reactie

