Maxima en Willem Alexander tijdens de Olympische Spelen 2014

m1mxgk6a6ohv_std1024

bron foto

Iedere keer als ik naar de foto’s van Maxima en Willem Alexander kijk, denk ik ‘ze zijn ook zo lekker gewoon gebleven’. Ik ben zo’n nuchtere Hollander die daarvan houdt, ‘doe maar gewoon.. dan doe je al gek genoeg’. En dat doen Maxima en Willem -als ik hem zo mag noemen- ook. Iedere keer als ik naar de foto’s kijk, krijg ik een lach op mijn gezicht. Hoe leuk is het dat onze Koning en Koningin gewoon met hun oranje fiets over het terrein rijden? Ik vind het heerlijk om naar te kijken.

Ik spaar geen munten met het koningspaar erop, ik spaar ook geen postzegels en ik ga ook niet speciaal ergens naartoe om een glimp van dit koningspaar op te vangen, maar toch kan ik er wel van genieten. Ik vind het zulke leuke mensen en ze gaan ook zo lekker mee met de tijd.

We zijn er natuurlijk allemaal van op de hoogte dat er van de week een brief in de Volkskrant was geplaatst van iemand die vond dat Willem, onze koning, zijn pak aan had gemoeten tijdens het toejuichen van de schaatsers tijdens de Spelen. ‘ In godsnaam, je bent een koning, trek een pak aan en gedraag je’. Maar come on, we moeten toch juist blij zijn dat de koning zich op deze manier voor het volk en de rest van de wereld kleedt. Hij onderscheid zich juist niet van de rest, en zo wordt de afstand tussen koning en zijn bevolking kleiner. Geen koning met een hoog zelfbeeld, maar een koning die makkelijk toegankelijk is. Hij is immers ook vader van drie hartstikke leuke meiden, en ook aan het laat hij zien dat hij onderdeel is van de bevolking, en niet een grote machtshebber. Tenminste, zo zie ik het. Misschien heeft onze koning hier wel een andere gedachte over, of heeft gewoon deze kleding uit zijn kast getrokken en er niet eens over nagedacht.

Onze premier Rutte vond het overigens ook onzin en noemde de critici op het enthousiasme van Willem tijdens de Spelen ‘zeurpieten’. Oh ja, want niet alleen was de kleding van onze koning niet gepast, maar hij zou ook niet mogen juichen, klappen en schreeuwen samen met zijn vrouw vanaf de tribune. Nederland is een vrij land, maar juichen, klappen en schreeuwen -wat laat blijken dat onze koning ontzettend fanatiek en trots is- nee, dat kan echt niet. Je moet je inhouden met netjes klappen, of liever.. gewoon glimlachen. Nou, onze koning is een fanatieke supporter van onze schaatssport en zal dit niet onder stoelen of banken schuiven, hij geniet ervan en dit is zijn spontane reactie. Ik vind het leuk. Want geef toe, de meerderheid van Nederland zit toch ook vol spannend voor de televisie schaatsen te kijken?

Net zoals Rutte vind ik dat bij blij zouden moeten zijn met onze koning. Zoals Rutte heeft gezegd: ‘De kracht van deze koning is dat hij de eenheid van het land vertegenwoordigt en tegelijkertijd de sporters aanmoedigt. Het is fantastisch als je zo’n koning hebt.’ En zo is het maar net.

Genoeg over deze discussie, kijk je mee naar nog een aantal vrolijke en vooral juichende foto’s van dit leuke koningspaar?

thumbbron foto

maxima-4--a

bron foto

maxima-8--a maxima-7--a maxima-6--a

bron fotothumb1

bron fotopaar7 paar9 paar10 paar5 paar6bron foto’s

m1mxgk9a57hp_std1024 m1mxgk8axshr_std1024bron foto’s

X Malou

Een gedachte over “Maxima en Willem Alexander tijdens de Olympische Spelen 2014

Geef een reactie

