Keuzes maken.. part II: met de billen bloot!

Maandag was ik geëindigd bij het feit dat je rond je vijftiende een vakkenpakket moet gaan kiezen. De jaren daarna moet je nog je stinkende best gaan doen op school, schoolexamens en daarna de examens. En in de vijfde en de zesde (voor andere de vierde klas) klas moeten we onze beroepskeuze gaan maken. DUS de situatie is de volgende: je bent de afgelopen tijd (lees na je zestiende) vooral heel veel bezig geweest met dingen die niet met jouw toekomst en school te maken hebben, zoals uitgaan, jongens, meisjes, ruzies, liefde en alles uitvinden en vervolgens moeten we een keuze gaan maken: en wel een hele belangrijke. Namelijk je studiekeuze.

7e302c8890f4685b8b5e4a08cb7b786b

bron foto

Oh, en wat begeleidt school je hier toch goed in. Er worden beroepkeuzemarkten georganiseerd, overigens alleen van de hele populaire beroepen. Dit zijn meestal: geneeskunde, wiskunde, talen, psychologie, techniek en marechaussee en de politie. Tegenwoordig zit daar ook nog wel bedrijfskunde of economie bij en het conservatorium misschien? Wat ik vooral heel erg heb gemerkt is dat als je op het VWO zit, je wordt aangemoedigd om lekker naar een universiteit te gaan -want dat niveau kan je mak-ke-lijk aan- en vooral niet een HBO te gaan doen, want dat zou zonde zijn.

Nou vooruit. Van jouw decaan moet je zoveel uur besteden aan het bezoeken van universiteiten en open dagen. Maar als je al zeker bent van je keuze, dan mag je naar hem toekomen.. dan kun je jouw keuze bespreken en dan hoef je niet meer naar universiteiten. Prima! Ik wist al heel vroeg dat ik bouwkunde wilde studeren aan de TU in Delft. Ik heb welgeteld één open dag meegemaakt en dat was die van de TU. Samen met Dennis -toen nog helemaal niet mijn vriendje, maar wel ‘een’ vriend- gingen we naar Delft, speciaal voor mij. Dennis wist toen al dat hij naar Nyerode ging (werd overigens ook niet aangemoedigd: werken vanaf je achttiende? Nee, dat moet je niet doen. Lekker genieten van je studententijd!) en hoefde eigenlijk niet meer naar universiteiten toe. Mooi, na die ene dag hoefde ik ook niet meer en kon ik me weer lekker bezighouden met andere zaken.

Ook hebben we wel eens van die beroepskeuzetesten moeten maken. Gelukkig was ik niet zo dom en wist ik precies hoe ik zo’n test moest invullen. Namelijk niet naar waarheid, maar precies zo dat er uit de test kwam rollen dat ik iets met techniek moest gaan doen. Zo gezegd, zo gedaan.. en ja hoor uit de test kwam precies de keuze die ik had gemaakt: bouwkunde! Wat een toeval!

EPSON MFP image

bron foto

En toen ging het mis.. nouja, dat ging het geloof ik in de vierde al. Ik vond alles in het leven veel interessanter dan school. Ik haalde geen goede cijfers -al deed ik me wel altijd voor als een voorbeeldige leerling-, en ging met mijn hakken over de sloot steeds over. Tot mijn examens, daar viel ik door de mand. Ik was gezakt voor het Gymnasium en had een herkansing voor Atheneum. Niemand geloofde het, Malou was toch het voorbeeldige meisje? Die deed toch altijd haar huiswerk en maakte samenvattingen. Tja, dat deed ik ook wel. Maar je moet ook goed leren, en alles goed bijhouden. Zelfs bij mij kan dat fout gaan. Maar gelukkig had ik iets achter de hand, namelijk mijn ‘extra’ vak economie. Ik kon Grieks laten vallen, na zes jaar gymnasium te hebben gedaan, had ik daar dus helemaal niets aan. Die tijd die ik daar in heb gestoken, had ik dus al die jaren in iets anders kunnen steken.. maarja, dat is altijd achteraf! Nou, ik had nog welgeteld drie onvoldoendes: Engels, scheikunde en natuurkunde. Ik had op één tiende punt een herkansing. Ik had een 5,4 voor scheikunde gehaald en moest een 5,5 halen. Maar het is uiteindelijk gelukt met mijn herkansing: een 5,6. HATSAAA, en dat heb ik goed gevierd!

Helaas had ik mijn examenuitreiking niet met de rest van 6VWO. Deze was later gepland.. De dag van mijn herkansing had namelijk de rest van VWO hun examenuitreiking. Daar zat ik dan, op de tribune.. en niet op dat podium! Hoe frustrerend is dat.. En iedereen maar vragen: ‘Hoe is het gegaan?’ Ja echt heel erg lief, maar weet ik veel? Drie uur lang heb ik geluisterd naar hoe goed de leerlingen wel niet waren en welke opleiding ze gingen doen.. Totdat Marlies ineens zei dat ze Nederlands ging studeren. Nederlands! Het enige vak waar ik voor mijn examens een goed cijfer voor had gehaald, een zeven.. Waarom ging ik dat niet doen? Toen ik te horen had gekregen dat ik uiteindelijk toch geslaagd was, heb ik mij direct uitgeschreven voor Bouwkunde en heb ik mij ingeschreven voor de opleiding Taal & Communicatie aan de Universiteit van Amsterdam. Een goede keuze, of toch niet?

image-22

bron foto

X Malou

3 gedachtes over “Keuzes maken.. part II: met de billen bloot!

Geef een reactie

