Keuzes maken.. part I

Ik merk dat ik als mens ongelooflijk veel keuzes moet maken. Iedere dag weer. Keuzes maken over vrienden, jouw ouders, over wat we gaan eten, over welke sport je wil doen, maar de belangrijkste vind ik toch wel de keuzes maken over school en vooral over jouw toekomst: wat voor werk ga je later doen? Want dat is wel heel erg beslissend.

20140210-075933.jpg

De eerste wat betreft een belangrijke verandering in je leven is de stap naar de middelbare school, maar welke? Je kiest samen met jouw ouders -of niet- een aantal scholen uit in de omgeving die passen bij jouw advies.
Je gaat langs alle open dagen waar ze zulke leuke dingen laten zien!! Weet je nog de proef met de negerzoen bij natuurkunde? Onder een glazen bol werd deze heeeel groot als je de lucht eronder vandaan haalde. Of gel maken bij scheikunde, dat valt ook altijd goed in de smaak! Wat een leuke dingen doen ze op die scholen zeg, het lijkt niet eens op een school. Het lijkt meer op Nemo! Want zeg nou zelf.. Heb je na deze open dagen ooit nog die leuke proefjes op school gedaan? Nee.
Pas als je jouw keuze hebt gemaakt, de eerste paar weken naar school bent geweest en nieuwe vrienden hebt ontmoet, pas dan.. Weet je of je de goede keuze hebt gemaakt.

Nu valt deze middelbare school keuze nog wel mee, op iedere school is er veel lesuitval (wat ouders meestal minder leuk vinden..), op iedere school zijn er leuke en stomme docenten en op iedere school zijn er pesters, kinderen die gepest worden en ook heel veel leuke mensen. Op welke school je ook terecht komt: je moet er zelf het beste van maken!

20140210-075851.jpg

Vervolgens zit je in de (meestal) derde klas en moet je opnieuw een keuze maken: jouw vakkenpakket. Want als je 15 bent, dan moet je natuurlijk wel weten welke kant je op wil: cultuur/maatschappij, economie, gezondheid of techniek. De meeste kids kiezen zo: ik ben het beste in die en die vakken.. Dus kies ik het profiel waar ik het beste in ben. Malou koos zo: oke, wat is het moeilijkste pakket en waar kan ik later nog het meeste mee? Het werd: natuur en techniek, met Grieks en economie. Dus, niet het pakket waar ik het beste in was (wel zo ongeveer het slechts).. Maar wel een pakket waar ik later alle kanten mee op kon! Behalve biologie dan.. En raad eens aan welke faculteit ik nu studeer? Geneeskunde, klinische gezondheidswetenschappen.

Jouw keuzes zijn dus geen garantie voor de rest van jouw leven!

3 gedachtes over “Keuzes maken.. part I

  1. Herkenbaar. Ik heb n&t gedaan met bio en Frans 2 en ben uiteindelijk Nederlands gaan studeren. Hoewel ik goed ben ik de beta-vakken, vond ik het gewoon niet zo leuk. En uiteindelijk goed terecht gekomen.

  2. Pingback: What doesn’t kill you, makes you stronger | MALOU MEEUWES

Geef een reactie

