Koken zonder pakjes en zakjes!

keep-calm-and-kook-niet-met-zakjes

Ik weet niet wanneer het besef kwam, ik denk toen mijn broer begon met clean eten. Ik stond er nooit bij stil dat al die poedertjes uit pakjes en zakjes slecht voor je zouden zijn. Mijn moeder maakte daar altijd macaroni, lasagne, nasi, bami.. eigenlijk alle buitenlandse gerechten mee. Voor mij heel normaal, voor heel veel andere mensen misschien ook wel.. Maar een groot aantal mensen koken hier nooit mee. Hoe dan? dacht ik.. Die smaken krijg je toch alleen als je dát ene pakje gebruikt. Nee, Malou natuurlijk niet..

Toen ik nog thuis woonde gooide mijn moeder het roer om. Pastasaus kunnen we makkelijk zelf maken, daar hebben we geen Knorr voor nodig! Daar gingen we dan: gezeefde tomaten, paprika, ui, knoflook, gehakt, kruiden (!!) en champignons. Ja hoor, de perfecte combinatie voor een redelijk ‘neutrale’ pastasaus. En lekker dat het was, echt vele malen lekkerder dan zo’n macaroni-mix uit een zakje.

Sinds een half jaar woon ik samen en vanaf dag 1 zijn er geen pakjes en zakjes mix in mijn huis gekomen. Oke, ik moet toegeven dat ik wel ooit een mix voor bechamelsaus heb gekocht (maar tegenwoordig heb ik daar ook een recept van!). Hoe ik dat dan doe? Hoe ik dan lekkere gerechten maak als lasagne, pasta, nasi en thaise curry? Nou, gewoon met de kruiden die je in de winkel kan kopen, maar je kan ook heel makkelijk (en goedkoop!) kruiden kopen bij de een Turkse supermarkt.

Schermafbeelding 2014-02-03 om 19.54.12

Ik maak dus mijn overheerlijke pastasaus met gezeefde tomaten en paprika (die heft de zure smaak van de tomaten op). Ook maak ik mijn eigen nasi zelf met onder andere kurkuma (voor de mooie gele kleur), laos en korianderzaad. Oh Thaise curry ook met kurkuma voor de mooie gele kleur en met nog veel meer lekkere kruiden en ook limoen! Binnenkort eens een zakjes en pakjes vrij recept op de blog? Al doe ik het alleen maar voor mijn moeder, ik weet dat zij het wel heel leuk vindt!

Veel van mijn recepten haal ik uit kookboeken, maar vooral van het internet. Mijn favoriete blog? Het blog van Pauline uit Haarlem, echt heel erg leuk blog. Neem maar eens een kijkje: www.uitpaulineskeuken.nl!

X Malou

7 gedachtes over “Koken zonder pakjes en zakjes!

  1. Ook een voornemen voor mij, koken zonder pakjes! Lukt tot nu toe nog niet echt.. Voor jezelf koken is niet leuk! Haha 🙂 en idd de blog van Pauline vind ik ook super! xoxo

  2. En trouwens, je moet je niet bang laten maken door E nummers. Er zijn hele slechte en minder slechte en neutrale. Ze zijn nooit 100% te vermijden, maar door dit boekje heb je wel de keus en weet je wat je eet. Zoveel mogelijk zelf koken. Daardoor vermijdt je al veel E nummers. Door de etiketten te lezen merk je dat er best veel keuze is in producten met en zonder slechte E nummers. Iets meer moeite doen om gezond te eten en daar helpt dit boekje prima bij!

    x

Geef een reactie

